Browsing NLA Brage by Title
Now showing items 205-224 of 453
-
"I believe in video!" An Interpretative Phenomenological Analysis of Video as an Educational Resource
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
I møte med rådgiver fra et foreldreperspektiv : et kvalitativt forskningsprosjekt om foreldre til barn diagnostisert med barneautisme, og deres erfaringer i møte med rådgiver og rådgivningsprosessen
(Master thesis, 2021)Tidligere studier og forskningsrapporter viser til hvordan barn med gjennomgripende utviklingsforstyrrelser og deres familie opplever varierende kvalitet av velferdsstatens ivaretagelse og hjelpetilbud. Prosjektets formål ... -
"Ikke så mye bla, bla, bla ... Det var mer fakta" En kvalitativt studie av barneskoleelevers utøvelse av kritisk literacy i møte med multiple tekster
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven har som formål å undersøke om og hvordan elever i sjette klasse utøver kritisk literacy i møte med tre ulike tekster fra internett som alle omhandlet samme tema. Jeg har følgende problemstilling: om og i så ... -
Impact of Improper Storage of ChAdOx1-S (AstraZeneca) Vaccine on Its Efficacy and Safety
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Inclusion in the heat of the moment: Balancing participation and mastery
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Individual and social explanatory models provide different frameworks for teachers’ practice. This study addresses how teachers’ understanding of inclusion and challenging behaviors affects their work with an inclusive ... -
Increased gaming during COVID-19 predicts physical inactivity among youth in Norway a two-wave longitudinal cohort study
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Individuelle opplæringsplaner og inkludering : en dokumentanalyse av individuelle opplæringsplaner
(Master thesis, 2013-11-05)Sammendrag. Målet om en inkluderende skole står sterkt i dag, og til tross for politiske målsetninger om å redusere behovet for spesialundervisning, viser undersøkelser en markant økning i spesialundervisning under ... -
Inkluderingsdilemma i barnehagen : en kvalitativ studie knyttet til fem pedagogiske lederes forståelse av inkludering og deres opplevelser av inkluderingsdilemma i barnehagen
(Master thesis, 2016)Bakgrunn og formål I Norge i dag, lever vi i et samfunn som vektlegger velferd, likeverd, sosial utjevning og felles kultur (NOU 2009:18), noe som også kommer til syne i nasjonale føringer og styringsdokument for barnehage. ... -
Interkulturell rollelek i barnehagen : en empirisk studie av fem pedagogiske lederes forståelse av rollelek i den flerkulturelle barnehage
(Master thesis, 2014-12-11)Dette er en masteroppgave i pedagogikk, utarbeidet av Marion Oen (oenmarion@gmail.com) høsten 2014. Avhandlingen er en empirisk studie av hvordan fem pedagogiske ledere forstår rolleleken i egen flerkulturelle barnehage. ... -
Intern uformell kommunikasjon og skolelederen
(Master thesis, 2015-09-23)Dette er en masteravhandling i pedagogikk med vekt på ledelse, skrevet ved Norsk Lærerakademi (NLA) Høgskolen i Bergen. Avhandlingen omhandler temaet kommunikasjon, og er avgrenset til den interne uformelle kommunikasjonen ... -
An investigation of the implementation of obligatory physical activity classes for 5th-7th grade in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Iscenesettelse av barnehagens lekemiljø – fra nye erfaringer til eksperimenterende og utforskende praksis
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Isolated Handwritten Character Recognition of Ancient Hebrew Manuscripts
(Journal article, 2022) -
Iverksetting av kartleggingsverktøyet Språkpermen i barnehagen som lærende organisasjon
(Master thesis, 2011-05-06) -
Jeg følte at jeg prøvde, men resultatene kom aldri : en kvalitativ studie basert på fem unge personer med ADHD sine erfaringer og opplevelser fra ungdomsskoletiden i forhold til selvregulering og selvregulert læring.
(Master thesis, 2016)Formålet med denne studien har vært å utforske hvilke opplevelser og erfaringer personer med ADHD har fra ungdomsskoletiden i forhold til selvregulering og selvregulert læring. Tidligere forskning sier at barn med ADHD ... -
"Jeg har jo alltid visst at jeg var litt annerledes, at jeg ofte reagerte på ting på en annerledes måte" : en hermeneutisk-fenomenologisk orientert studie med utgangspunkt i unge voksnes opplevelse av egen (høy)sensitivitet som barn i pedagogiske situasjoner.
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven startet med en undring og nysgjerrighet knyttet til menneskers opplevelse av egen sensitivitet. Hvilken sammenheng er det mellom menneskers selvopplevelse og det som i dag kalles (høy)sensitivitet? (Aron ...