Blar i Mastergradsoppgaver - Pedagogikk på emneord "VDP::Social science: 200::Education: 280"
Viser treff 1-20 av 57
-
A breath of fresh air : a qualitative study on outdoor play and learning in Norwegian barnehage
(Master thesis, 2013-09-27) -
"Alle gjør alt" : hvordan pedagogiske ledere leder og organiserer assistenter i base- og avdelingsbarnehager : en kvalitativ studie
(Master thesis, 2014-02-21)I denne studien har formålet vært å finne ut hvordan de pedagogiske lederne leder og organiserer assistentene i ulike barnehageformer; avdelingsbarnehager og basebarnehager. I de senere årene har norsk barnehagesektor ... -
Analoge lærere i en digital tid : en studie av bakgrunn til og arbeidssituasjonen for lærere "med under middels" digital kompetanse
(Master thesis, 2015-04-07)Formål Målet med arbeidet var å få en forståelse for bakgrunn og arbeidssituasjon til lærere med under middels digital kompetanse. Hvorfor mente disse at de hadde lav kompetanse og hvordan de opplevde de dette? Metode For ... -
Asymmetri i den pedagogiske relasjonen : uttrykk, dilemma og konsekvensar
(Master thesis, 2013-11-07)Samandrag I denne masteravhandlinga er temaet ”Asymmetri i den pedagogiske relasjonen”. I studien min freister eg å vise korleis fenomenet asymmetri kjem til uttrykk gjennom eit utval lærarar sine refleksjonar. Uttrykk ... -
"Å faktisk se de i øynene og se at de(t) er noe(n)" : en hermeneutisk fenomenologisk orientert studie av betydningen av den pedagogiske relasjonen som utgangspunkt for samtale, handling og refleksjon over handling i det spontane møtet mellom lærer og elev i skolen
(Master thesis, 2013-10-23)Sammendrag Temaet for denne masteravhandlingen i pedagogikk, med vekt på spesialpedagogikk, er ikkeplanlagte samtaler mellom elev og lærer på mellomtrinnet, og pedagogiske dilemma som kan komme til syne i slike samtaler. ... -
"Å leita etter det gode i barnet" : dilemma når lærevanskar møter kompetansemål
(Master thesis, 2013-10-09)Samandrag I denne masteravhandlinga er temaet «dilemma som kan oppstå når barn med lærevanskar møter kompetansemål og karaktervurdering i ungdomsskulen». I mitt arbeid har eg freista å få fram det som kan opplevast som ... -
"Å sjå gjennom rørsle" : Kva positive verknader kan motorisk meistring ha for ei heilskapleg utvikling hjå barnehageborn med svekka syn i alderen 5-6 år? Korleis kan bevisst tenking rundt vaksenrolla og bruk av rommet, bidra til erfaring, handling, initiativ og læring hjå born med svekka syn?
(Master thesis, 2015-02-25)Maurice Merleau- Ponty sin filosofi har kroppen i sentrum for all utvikling og sansing. Kroppen er personlegdomen sitt subjekt og det er gjennom kroppen vissheita tek form. Han er den fyrste innan fenomenologien som gir ... -
"Bare de er der" : opplevelse av tid som en pedagogisk oppgave : en kvalitativ studie av barns opplevelse av tid i møte med voksne med den pedagogiske relasjon som ramme og utgangspunkt
(Master thesis, 2015-12-03)Tid er selvfølgelig, men likevel sammensatt og komplekst (van den Berg, 1972). Opplevelsen av tid er aldri isolert, men alltid oppblandet med andre opplevelser som glede, sorg, godt, vondt, relasjoner, rom og kropp (Sævi, ... -
"Det blir en ny hverdag, men man lærer den å kjenne" : en kvalitativ undersøkelse av seks søskens refleksjoner knyttet til det å vokse opp med en bror eller søster med utviklingshemming
(Master thesis, 2013-11-18)Sammendrag: Denne avhandlingen setter fokus på hvordan det oppleves å være søsken til en bror/søster som har utviklingshemming. På bakgrunn av tidligere forskning, artikler, internettsider og skjønnlitteratur om temaet ... -
Capability development in an Ethiopian context : a study of the AKAKI College : "How does the AKAKI College in Ethiopia promote the development of capabilities for underprivileged female students?"
(Master thesis, 2015-02-27)Abstract: In this thesis there is a focus on providing and promoting capabilities through higher education for young underprivileged female students in Ethiopia. There are many reasons for discrimination. Firstly, these ... -
Challenges/dilemmas of private secondary school management and leadership in Uganda : (a case of selected schools in Mukono District)
(Master thesis, 2013-08-15)This research project is based on the theme entitled “challenges /dilemmas of private secondary school management and leadership in Uganda. The gist of this research project is on management and leadership in private ... -
De usynlige opplevelsene : pedagogikkens møte med ungdom og psykisk helse
(Master thesis, 2015-02-04)Utgangspunktet for denne masteravhandlingen er å se nærmere på pedagogikkens møte med psykisk helse i ungdomsskolen. Psykisk helse er et sentralt og viktig tema, som stadig blir en større utfordring for det enkelte menneske ... -
Den kompetente læreren : seks lærere reflekterer over sin utvikling av lærerprofesjonalitet i lys av kompetansebegrepet
(Master thesis, 2011-05-09) -
Der er jo ikke en eneste forventning, så hvorfor skal jeg nå gidde? : en kvalitativ studie basert på fem unge kvinner med ADHD sine erfaringer fra skoletiden før og etter de fikk diagnosen
(Master thesis, 2015-09-21)Formålet med denne studien har vært å utforske skoleerfaringene til jenter med ADHD fra tiden før og etter de fikk diagnosen, for å se om den udiagnostiserte tilstanden har hatt en betydning for deres skolelivskvalitet. ... -
En studie av noen lærere sin opplevelse av sider ved den nye ledelsesmodellen i Bergen kommune : mange kokker, mye søl?
(Master thesis, 2015-10-28)Hensikten med denne masteroppgaven er å få innsikt i hvordan noen lærere ved en skole opplever den nye ledelsesmodellen og sider ved den i Bergen kommune. Undersøkelsen er gjennomført blant lærere i en bergensskole om deres ... -
Det er normalt å være annerledes : en utforskning av fenomenet annerledeshet knyttet til en kvalitativ studie av en gruppe barns opplevelse av annerledeshet i pedagogiske situasjoner
(Master thesis, 2013-10-18)Sammendrag Som mennesker er vi alle annerledes enn vår neste. Det er med andre ord normalt å være annerledes. Jeg har i denne avhandlingen søkt å forstå fenomenet annerledeshet som et eksistensielt fenomen som kommer ... -
Erfaring og education : et studium av tekster av John Dewey og Hans Georg Gadamer
(Master thesis, 2012-10-11) -
Foreldres opplevelse av egen mestring i kommunikasjon med sin hørselshemmede ungdom
(Master thesis, 2014-11-25)Formålet med denne masteravhandlingen var å undersøke hvordan foreldre erfarer egen mestring i interaksjon med sin hørselshemmede ungdom i hjemmesituasjonen. Studien baserer seg på fire kvalitative samtaleintervjuer hvor ...