Mastergradsoppgaver - Pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 154
-
Pedagogiske muligheter og utfordringer ved fleksible skolebygg
(Master thesis, 2021)Norsk sammendrag: Denne masteroppgaven tar for seg temaet muligheter og utfordringer ved fleksible arealer. Studien tar for seg følgende problemstilling: «Pedagogiske muligheter og utfordringer ved fleksible skolebygg». ... -
"Barn si stemme og barn si deltaking i spesialpedagogisk forskning" : ei empirisk studie av doktoravhandlingar (PhD) ved Institutt for spesialpedagogikk (ISP) i perioden 2010-2020
(Master thesis, 2021)The main theme of this thesis is research on previous research in the field of special education. It is a qualitative document analysis of doctoral dissertations published by the Department of Special Needs Education (ISP) ... -
Hvordan kan skolen ivareta sin identitetsskapende funksjon når de unges identitetsdanning i stor grad foregår gjennom selvpresentasjon i sosiale medier?
(Master thesis, 2021)Tittel: Hvordan kan skolen ivareta sin identitetsskapende funksjon når de unges identitetsdanning i stor grad foregår gjennom selvpresentasjon i sosiale medier? Metode: Jeg ønsket å utforske forskningsstatus og litteratur ... -
De usynlige elevene i grunnskolen : en kvalitativ undersøkelse av innagerende adferd og anerkjennelse i grunnskolen
(Master thesis, 2021)Temaet for denne undersøkelsen er elever med innagerende adferd og anerkjennelse i ungdomstrinnet. Problemstillingen som danner grunnlaget for studien, er: Hvordan kan lærere tilrettelegge og anerkjenne elever med innagerende ... -
Emosjonell kompetanse i barnehageledelse : en kvalitativ studie av tre barnehagestyreres opplevelse rundt emosjonenes betydning for utøvelse av ledelse, med vekt på beslutninger
(Master thesis, 2021)Formålet med studien Denne oppgaven har fått tittelen «Emosjonell kompetanse i barnehageledelse», hvor jeg gjennom tre ulike samtaler har prøvd å få frem emosjonelle sider ved barnehageledelse. Formålet med oppgaven har ... -
I møte med rådgiver fra et foreldreperspektiv : et kvalitativt forskningsprosjekt om foreldre til barn diagnostisert med barneautisme, og deres erfaringer i møte med rådgiver og rådgivningsprosessen
(Master thesis, 2021)Tidligere studier og forskningsrapporter viser til hvordan barn med gjennomgripende utviklingsforstyrrelser og deres familie opplever varierende kvalitet av velferdsstatens ivaretagelse og hjelpetilbud. Prosjektets formål ... -
Hva skal vi med kunst i skolen? : en pedagogisk-filosofisk diskusjon om kunstfagets mulighet for læring og erkjennelse med utgangspunkt i Ellen Dissanayakes beskrivelse av estetisk erfaring
(Master thesis, 2021)Den pedagogiske diskusjonen peker på at skolens diskursive læringsmåte, med vektlegging av et logisk-abstrakt språk, og et økende trykk på målbare læringsresultat, har ført til en innsnevring av elevenes grunnlag for læring ... -
6-åringene i skolen
(Master thesis, 2021)Denne studien fokuserer på å synliggjøre hvilke erfaringer 1.trinnslærere har med hvordan organiseringen og undervisningen på 1.trinn er tilpasset elevenes forutsetninger og behov, samt hvordan det er forenelig med skolens ... -
Pedagogisk ledelse i barnehagen : en kvalitativ studie om utviklingen av ledelseskompetansen til den pedagogiske lederen
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven har vært å sette søkelys på den pedagogiske lederens rolle og fordype seg i hvordan denne lederrollen kan utvikles. Det overordnede forskningsspørsmålet er: Hvordan arbeider styrer for å ... -
PP-tjenesten og systemarbeid i skolen : "Hvilke tanker har PP-rådgivere om egne muligheter for å kunne drive systemarbeid i skolen?"
(Master thesis, 2020)Temaet for denne masteroppgaven er PP-tjenesten og systemarbeid i skolen. Det har i de senere år blitt rettet et økt fokus mot pedagogisk- psykologisk tjeneste, og hvordan tjenesten best mulig kan bistå skolen i det ... -
"Dannelse gjennom kommunikasjon i sosiale medeier" : en litteraturstudie av hvordan kommunikasjonen som foregår i sosiale medier påvirker dannelsebegrepet
(Master thesis, 2020)Formålet med denne forskningen har vært å se om den kommunikasjonen vi har fått gjennom sosiale medier, kan være med på å endre måten vi oppfatter dannelsebegrepet på. Dette er en problemstilling som er svært relevant i ... -
En kvalitativ studie om barnehagestyreres opplevelser og forståelse av konflikt og konflikthåndtering mellom ansatte i barnehagen
(Master thesis, 2020)Temaet for denne masteroppgaven handler om hvordan barnehagestyrere opplever og forstår konflikt og konflikthåndtering mellom ansatte i barnehagen. Studien fremstilles fra et ledelsesperspektiv, hvor barnehagestyrernes ... -
ADHD - fra risiko til resiliens : "Hvordan opplever unge voksne med ADHD læreres bidrag til deres resiliens gjennom skolegangen? : en studie basert på retrospektive intervju med unge voksne med ADHD
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og valg av tema Forskningsspørsmålet som har dannet grunnlaget for denne oppgaven er som følgende: «Hvordan opplever unge voksne med ADHD læreres bidrag til deres resiliens gjennom skolegangen?. I løpet av de ... -
Hvilken forståelse har barnehagelærere av barns medvirkning i barnehagen? : en studie om fenomenet medvirkning sett fra pedagogenes synsvinkel
(Master thesis, 2020)Oppgavens tittel og formål Denne studien har følgende problemstilling: Hvilken forståelse har barnehagelærere av barns medvirkning i barnehagen? Vi valgte denne problemstillingen fordi vi begge gjennom utdanning og praksis ... -
Ledelse av det spesialpedagogiske arbeidet i en inkluderende skole : forståelser og erfaringer med inkludering og spesialundervisning
(Master thesis, 2020)Temaet for denne masterstudien er ledelse av det spesialpedagogiske arbeidet i en inkluderende skole. Studien tar sikte på å få innsikt i hvordan rektor og spesialpedagogiske koordinator ved ulike skoler forstår inkludering ... -
Dokumentasjonsplikt i skolemiljøsaker : i spenningsfeltet mellom tillit og kontroll
(Master thesis, 2020)Opplæringslovens kapittel 9A, ofte omtalt som elevenes arbeidsmiljølov, ble revidert med virkning fra 1. august 2017. Før den endelige lovendringen ble vedtatt, ble det gjennomført en omfattende høringsprosess. Denne ... -
Den pedagogiske relasjonens varige kvaliteter : en litteraturstudie om den pedagogiske relasjon til elever med komplekse traumer.
(Master thesis, 2019)Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke hva som skiller en pedagogisk relasjon fra andre relasjoner og hvilken betydning en pedagogisk relasjon kan ha for barn med komplekse traumer. Oppgaven er en ... -
Fra vi og de til oss! : en kvalitativ undersøkelse av foreldre, pedagogisk ledere og støttepedagoger sin opplevelse av inkludering av barn med moderat og alvorlig synssvekkelse i barnehagen
(Master thesis, 2019)Norsk barnehagesektor har gjennomgått store endringer de senere årene. Endringene tar utgangspunkt i nye statlige reformer og samfunnsmessige endringer. Stoltenberg II – regjeringen kom i Soria Moria – erklæringen med mål ... -
"Se meg - før jeg slår" : en kvalitativ studie om personalets relasjonskompetanse i møte med barnehagebarn som viser utfordrende atferd.
(Master thesis, 2019)Formålet med forskningsarbeidet: Formålet med denne studien har vært å se nærmere på hvordan barnehagepersonalet tar i bruk sin relasjonskompetanse i møte med barn som viser utfordrende atferd. De relasjonelle møtene ... -
En kvalitativ studie om hvordan barnehagelærerne opplever implementeringsstrategien valgt i Språkløyper
(Master thesis, 2019)Barnehagesektoren har de siste årene vært preget av hyppige endringsinitiativ (Ertesvåg & Roland, 2013, ss. 13-16; Gotvassli, 2014, ss. 17-18). Denne studien er rettet mot hvordan barnehagelærerne opplever endringsinitiativene ...