Individuelle opplæringsplaner og inkludering : en dokumentanalyse av individuelle opplæringsplaner
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/172035Utgivelsesdato
2013-11-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag. Målet om en inkluderende skole står sterkt i dag, og til tross for politiske målsetninger om å redusere behovet for spesialundervisning, viser undersøkelser en markant økning i spesialundervisning under Kunnskapløftet. For de elever som får innvilget rett til spesialundervisning, skal det utarbeides en individuell opplæringsplan. Denne skal vise mål og innhold for opplæringen, samt hvordan denne skal drives. Jeg har i denne sammenheng vært interessert i å se hvordan målet om inkludering kommer til uttrykk i slike individuelle opplæringsplaner. Jeg har avgrenset problemstillingen til å gjelde elever som er diagnostisert med en ADHD. Fordi dette er en sterkt voksende vanskegruppe i skolen, og er den gruppen som i størst grad mottar spesialundervisning i forhold til andre vanskegrupper, ser jeg dette som et interessant og aktuelt fokus.
Jeg har brukt en operasjonalisering knyttet til inkluderingsbegrepet som går på tre områder; å øke fellesskapet, å øke deltakelsen og å demokratiseringen. For å besvare problemstillingen med utgangspunkt i denne operasjonaliseringen, har jeg tatt i bruk dokumentanalyse av IOP-er og spørreskjema til foresatte. Knyttet til det å øke fellesskapet og å øke deltakelsen, har IOP-ene vært i fokus. For å få svar på spørsmålet vedrørende å øke demokratiseringen, har også spørreskjema til foresatte vært nødvendig.
Tolkningen av materialet viser at planene på mange måter uttrykker inkluderende elementer knyttet til den operasjonaliseringen jeg har gjort. Samtidig finner jeg både (1) mangelfulle opplysninger som gjør en viktig del av vurderingen vanskelig, og (2) noen faktorer som viser muligheter for forbedringer i forhold til målet om inkludering. Funn i spørreskjema viser utelukkende positive svar i forhold til foresattes opplevelse av å bli hørt og tatt med i arbeidet med utarbeidelsen av sine barns IOP-er. Avslutningsvis kommer jeg med et innspill om videreutvikling av mal for individuell opplæringsplan.