Verdibasert ledelse og etnisk mangfold : en kritisk diskursanalyse om identitets- og relasjonsforståelser i verdibasert ledelse i en flerkulturell kontekst
Abstract
Tittel: Verdibasert ledelse og etnisk mangfold: En kritisk diskursanalyse om identitets- og relasjonsforståelser i verdibasert ledelse i en flerkulturell kontekst
Tema/hensikt: Ulike kulturelle og historiske kontekster begrunner hvordan ledelse bør utøves på ulike måter, og litteraturtilfanget på ledelsesfeltet er i stadig økning. Med utgangspunkt i et av de nyere perspektivene som blir presentert i ledelseslitteraturen, tar denne avhandlingen sikte på å undersøke hvorvidt det tas høyde for at det norske samfunnet er preget av større etnisk mangfold, og hvilke virkning det kan få i en flerkulturell skolekontekst.
Problemstilling: Avhandlingens overordnede problemstilling er:
- I hvilken grad kan diskursen i verdibasert ledelse (VBL) understøtte ledelse i en flerkulturell skolekontekst?
Problemstillingen er søkt svar på gjennom følgende to underspørsmål:
- Hva kjennetegner diskursen i VBL med utgangspunkt i en kritisk diskursanalyse av to tekster?
- På hvilke måter utfordrer etnisk mangfold i skolen en norsk diskurs om VBL?
Metode/teori: Det er brukt kvalitativ metode for å få svar på avhandlingens problem-stilling. Den metodiske tilnærmingen som er benyttet er kritisk diskursanalyse, med et rammeverk hentet fra Norman Fairclough (2003, 2008, 2010). Det teoretiske bakteppet er bygd opp med utgangspunkt i generell ledelseslitteratur og ledelseslitteratur fra skole-ledelsesfeltet, slik det fremkommer i utvalgt norsk litteratur. Drøftingen blir i hovedsak gjennomført med bakgrunn i integreringspolitiske målsettinger og i lys av pedagogiske perspektiver knyttet til etnisk mangfold, hentet fra norsk og internasjonal litteratur.
Funn: Det er identifisert fire ulike former for diskurser i ledelsesperspektivet verdibasert ledelse. Gjennom en tenkning som fokuserer på fellesskap, deltakelse, omsorg, selvstendighet og ansvar artikuleres identitets- og relasjonsforståelser som skaper handlingsstrukturer for ledere. Analysen viser at diskursen i verdibasert ledelse kan ses som en moderat motdiskurs til en nyliberalistisk tankegang som preger skolen. Videre indikerer funnene at VBL reproduserer en monokulturell diskursorden ettersom forståelsene kan karakteriseres som begrensende i møte med et økende etnisk mangfold, og således vil kunne utfordre skolelederes praksis i den flerkulturelle skolen.