"Det er mye i det generelle som kan brukes i det spesielle" : PP-rådgiveres tanker om minoritetsspråklige grunnskoleelever som henvises til PP-tjenesten
Abstract
Avhandlingen omhandler temaet minoritetsspråklige grunnskoleelever og spesialundervisning. Per. 1. januar 2016 bodde det 1 127 400 barn under 18 år i Norge. 36 % av disse er barn og unge med innvandrebakgrunn (Statistisk Sentralbyrå, 2016a). Samtidig viser forskningslitteraturen at minoritetsspråklige elever utgjør en større andel innenfor spesialpedagogiske tiltak enn det gruppens størrelse skulle tilsi. Særlig er forskning gjort av Joron Pihl (2005, 2010), professor i flerkulturelle utdanningsstudier ved Høgskolen i Oslo og Akershus, sentral innenfor denne tematikken, og hennes publikasjoner har på mange måter vært utgangspunktet for mitt forskningsarbeid.
Formål:
Målet med mitt forskningsarbeid er å bidra til økt kompetanse på det minoritetsspråklige feltet, og et ønske om at det flerkulturelle og spesialpedagogiske fagfeltet samarbeider i større grad. Etter mitt syn er dette nødvendig med tanke på den sammensatte elevmassen vi har i norsk grunnskole i dag.
Metode:
Forskningsarbeidet er basert på kvalitative intervjuer av 5 PP-rådgivere fra ulike deler av landet. Intervjuene har en semistrukturert form med fokus på PP-rådgivernes tanker omkring minoritetsspråklige grunnskoleelever og spesialundervisning.
Hovedkonklusjoner:
Den høye andelen minoritetsspråklige elever i spesialundervisning er, av flere grunner, problematisk, men hvorvidt en overrepresentasjon er å forvente eller ikke kan diskuteres. Spesialundervisning oppleves i mange tilfeller som eneste reelle alternativ. Det er klart at det er behov for økt kompetanse på det flerspråklige og flerkulturelle feltet – både i skolen og PP-tjenesten. Denne type kompetanse er nødvendig for at minoritetsspråklige elever skal kunne oppnå reel inkludering og tilpasset opplæring på lik linje med sine norskspråklige medelever. Minoritetsspråklige elever er et felles ansvar, og det er behov for at fagdisiplinene spesialpedagogikk og flerkulturell pedagogikk, samarbeider i enda større grad.