Når kjærlighet og profesjonalitet møtes... : kjærlighetens uttrykk, dilemma og utfordringer i møte med pedagogisk praksis
Abstract
Kjærlighet er et fenomen vi alle har et forhold til på ulikt vis, den kommer til utrykk på ulike måter i livene våre på godt og vondt. Kjærlighet kan være konkret gjennom en berøring eller klem, men er også uendelig komplekst og abstrakt. Kjærlighet som fenomen lar seg gjerne ikke så lett beskrive med ord, i alle fall ikke innenfor den akademiske sjangeren. Selv om den gjerne ikke alltid er like lett å sette ord på kjenner vi den, både når den er der og når den mangler (Sævi & Eilifsen, 2008). I denne masteroppgaven ønsker jeg å fokusere på hvordan kjærlighet kommer til utrykk i profesjonelle settinger. Ut ifra en tanke om at pedagogisk kjærlighet ikke er grunnleggende annerledes enn andre former for kjærlighet, men at den har noen andre kvaliteter og utrykk i møtet med pedagogikk. I den europeiske kontinentale tradisjonen vektlegges den pedagogiske relasjonen mellom barn og voksen som selve kjernen for pedagogisk praksis (Sævi, 2015b). Hovedfokuset mitt er derfor hvordan kjærlighet kommer til utrykk i den pedagogiske relasjonen. Jeg har valgt å ta utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål: Hvilke opplevelser og refleksjoner over opplevelser har ungdommer med erfaring fra psykisk helsevern knyttet til fenomenet kjærlighet i pedagogisk praksis? I denne oppgaven har det vært viktig for meg å løfte frem og lytte til barn og unges stemme med tanke på hvordan kjærlighet kommer til syne i profesjonelle sammenhenger. De sitter på viktig kunnskap om hvordan kjærlighet kommer til utrykk, hvordan den oppleves og ikke minst hvilken betydning den har hatt i informantenes liv. Gjennom å lytte til disse ungdommenes opplevelser ønsker jeg å utforske noen aspekter av kjærlighet i møte med pedagogikk. Det empiriske materialet er samlet inn gjennom en kvalitativ fokusgruppe sammen med 6 psykisk helse proffer fra Forandringsfabrikkens Stiftelse. Jeg har valgt en hermeneutisk fenomenologisk tilnærming som utgangspunkt for min utforskning, der fenomenet kjærlighet kommer til utrykk gjennom blant annet aspekter som det å se og bli sett og de profesjonelle voksne. Hvordan øyeblikket blir viktig og hva et enkelt menneske kan bety i slike øyeblikk. Fenomenet kjærlighet sees også i lys av nærliggende fenomen som omsorg og godhet, for å forsøke å se hvordan kjærlighet kan forstås pedagogisk. Kjærlighet møter flere ulike dilemma og utfordringer i møtet med profesjonell pedagogisk praksis. Jeg drøfter noen av dem i lys av informantenes opplevelser og gjennom bruk av fenomenologisk litteratur.