Hvordan kan skolen ivareta sin identitetsskapende funksjon når de unges identitetsdanning i stor grad foregår gjennom selvpresentasjon i sosiale medier?
Abstract
Tittel:
Hvordan kan skolen ivareta sin identitetsskapende funksjon når de unges identitetsdanning i stor grad foregår gjennom selvpresentasjon i sosiale medier?
Metode:
Jeg ønsket å utforske forskningsstatus og litteratur om skolens identitetsskapende funksjon, unges selvpresentasjon på sosiale medier og hvilken digital literacy det trekkes veksler på i den digitale kommunikasjonen. Også betydningen av digital dømmekraft har vært gjenstand for undersøkelse. Jeg har derfor brukt litteraturstudie som metode for å besvare oppgavens forskningsspørsmål: Hvordan kan skolen ivareta sin identitetsskapende funksjon når de unges identitetsdanning i stor grad foregår gjennom selvpresentasjon i sosiale medier?
Resultater:
Studien har funnet at unges identitetsdanning i dagens samfunn i stor grad foregår gjennom selvpresentasjon på sosiale medier. Det har foregått en utvikling fra en essensialistisk forståelse av identitet til en konstruktivistisk forståelse der man stadig må skape seg selv gjennom digital kommunikasjon. Skolen spiller en viktig rolle som sosialiseringsarena når det gjelder å lære de unge om det kommunikasjonssamfunnet som de lever i. Dette gjelder ikke minst i forhold til tilegnelse av digital literacy og digital dømmekraft som kan hjelpe eleven til en trygg selvfremstilling i sosiale medier og til å forholde seg kritisk til sosial sammenligning som utstrakt bruk av sosiale medier blant unge legger til rette for. Gjennom dette kan skolen støtte opp om utvikling av et sunt selvbilde hos elevene.