Omvendt undervisning i lys av dybdelæring. Presentert gjennom Blooms reviderte taksonomi
Abstract
Denne masteroppgaven handler om læreres erfaringer og praktisering av undervisningsformen omvendt undervisning sett i lys av dybdelæring. Koblingen mellom fenomenene blir presentert gjennom de kognitive nivåene av Blooms reviderte taksonomi, som har likhetstrekk med Ludvigsen-utvalgets (NOU 2015: 8) definisjon på dybdelæring. Taksonomien kan også ses i sammenheng med omvendt undervisning, hvor frigjort tid i klasserommet gir rom for å arbeide med de mer kognitivt krevende nivåene.
I en verden under stadig utvikling, er det behov for en skole som arbeider med nåværende og fremtidige komplekse globale utfordringer. På bakgrunn av dette bør elevene få erfaringer med å løse problemer og håndtere situasjoner der det ikke er åpenbart hvilke strategier og metoder som kan brukes. Den frigjorte tiden i klasserommet ved omvendt undervisning gir rammer for et slikt arbeid. Implementeringen av dybdelæring gjennom læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020, la til rette for elevenes utvikling av forståelse, evne til å se sammenhenger og muligheter til å anvende kunnskaper og ferdigheter i aktiviteter med økt kompleksitet.
Problemstillingen i denne masteroppgaven er som følger: Hvordan beskriver grunnskolelærere sin erfaring og bruk av omvendt undervisning, sett i lys av dybdelæring? For å svare på problemstillingen, ble det gjennomførte fire semi-strukturerte intervjuer med lærere som praktiserer eller har praktisert omvendt undervisning. Gjennom disse intervjuene kan jeg reflektere rundt deres praksis og oppfatning av undervisningsformen, hvordan de kobler omvendt undervisning til dybdelæring, og hvilke kognitive nivåer elevene deres arbeider på. Dataen ble håndtert gjennom temaanalyse, og informantenes svar ble sammenliknet for å utvikle en dypere forståelse av hvert enkelt tema.
Funnene i oppgaven viser at lærerne kobler praksisen med omvendt undervisning til kreative arbeidsoppgaver, mer tid i undervisningen og læring i et sosiokulturelt fellesskap. Det kommer frem at undervisningsformen er en motsetning til begrepet overflatelæring, på bakgrunn av at elevene arbeider med å huske og forstå i forberedelsene hjemme og ikke på skolen som ved tradisjonell undervisning. Ved å ta i bruk de kognitive nivåene av Blooms reviderte taksonomi, viser lærernes praksis at elevene hovedsakelig arbeider med å anvende og analysere i undervisningen, gjennom problemløsningsoppgaver og diskusjon.
Abstract:
This master’s thesis is about teachers’ experiences and practice of a flipped classroom in light of in-depth learning. The connection between the two is demonstrated by the cognitive levels of Bloom’s revised taxonomy, which share similarities with the Ludvigsen Committee’s definition of in-depth learning (NOU 2015: 8). The taxonomy can also be viewed in connection with flipped classroom, where the freed-up time in the classroom gives room to work with the more cognitively challenging levels.
In a world that is constantly changing, there is a need for an educational system that works with the current and future complex global challenges. Based on this, students should achieve experiences with solving problems and handle situations where it is not obvious which strategies or methods that should be used. The freed-up time in a flipped classroom gives room for such work. The implementation of in-depth learning in the curriculum for the Norwegian Knowledge Promotion 2020, facilitates student development in understanding, ability to see connections, and to use knowledge and skills in activities with increased complexity.
The research question of this master’s thesis is as follows: How do Primary and Lower Secondary school teachers describe their experience and practice of flipped classroom, in light of in-depth learning? To answer the research question, four semi-structured interviews with teachers who practice, or have practiced, flipped classroom were used. Based on these interviews, I am able to reflect upon their practice of and views on the method of teaching, how they connect flipped classroom to in-depth learning, and which cognitive levels their students are working on. Cross-sectional analysis was used to handle the data, and the participants’ answers were compared to gain a deeper understanding of each subject.
This paper found that teachers connect the practice of flipped classroom to creative assignments, more time to teach while in class, and learning in a sociocultural environment. It shows that the teaching method is an opposite to the concept of surface learning because the students work on remembering and understanding in the preparation done at home, and not at school like in traditional teaching. By using the cognitive levels of Bloom’s revised taxonomy, the teachers practice shows that students mainly work with applying and analyzing through problem solving activities and discussions in class.