Pedagogisk takt i møte med det uforutsette
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3093991Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Pedagogisk takt er et begrep som få lærere har hørt om, men som alle likevel møter i praksis i møte med barn. Det å ivareta barn i skolen kan kanskje sees på som en selvfølge, men er det egentlig det? Mange har gjort forsøk på å finne en oppskrift som funker for «alle». Likevel er det mange ting som ikke kan planlegges når en jobber med andre mennesker. Hva er det lærerne da gjør som får elever til å kjenne seg trygge og ivaretatt i uforutsette situasjoner? Situasjoner der planlegging og teorier ikke lenger strekker til. I denne studien vil jeg se på hvordan pedagogisk takt kommer til syne i læreres hverdag i uforutsette situasjoner. Dette forsøker jeg å finne svar på gjennom kvalitativ metode og gruppeintervju. Her kommer det fram at gode relasjoner er svært viktig for å kunne utøve takt, samt det å være fleksibel, og evne til å omstille seg i løpet av kort tid. Selv om pedagogisk takt ikke er noe som kan planlegges, kan en likevel benytte ulike strategier som gjør det lettere for en å utøve takt i møte med det uforutsette.
Abstract:
Pedagogical tact is a term few teachers have heard about. Still, they have all experienced it while working with children. To take care of pupils at school might seem self-evident, but is it really self-evident? Many people have tried to find a recipe that works for “everyone”. But there are still a lot that cannot be planned while working with human beings. What is it that teachers do that make children feel safe and taken care of when unforeseen situations take place? Situations where planning and theories no more can help us sufficiently. In this study I will look at how pedagogical tact appear in the everyday of a teacher when unforeseen situations occur. I will try to answer this by doing qualitative research and focus group interview. Here it seems that good relations are very important to be able to perform with tact. The same goes for being flexible, and quick to adapt to changes. Even though pedagogical tact cannot be planned, one can still use strategies that makes it easier for us to do tactful actions when unforeseen situations occur.