Hvilke tilnærminger til undervisning har lærere i samfunnsfag på ungdomsskolen i møte med kildekritikk? En kvalitativ studie av samfunnsfaglæreres undervisning om kildekritikk
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3094066Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke problemstillingen:
Hvilke tilnærminger har lærere i samfunnsfag på ungdomsskolen i møte med undervisning om kildekritikk?
Problemstillingen bygger på at kritisk tenkning har kommet inn som et satsningsområde med LK20 (Kunnskapsdepartementet, 2017a). Innenfor kritisk tenkning har jeg valgt å undersøke hvordan samfunnsfaglærere på ungdomsskolen tilnærmer seg undervisning om kildekritikk. For å svare på problemstillingen har jeg valgt å bruke en kvalitativ metode der jeg har intervjuet tre lærere og 14 elever. De tre lærerne har blitt intervjuet individuelt i en semistrukturert form og elevene er intervjuet i form av gruppeintervju fordelt på 4 grupper.
Funnene fra prosjektet viser at lærerne bruker mye nyheter og dagsaktuelle temaer som en tilnærming til undervisning om kildekritikk. På denne måten får elevene konkrete eksempler å jobbe med slik at de får en økt følelse av relevans og betydning. Tidligere forskning viser at denne følelsen av betydning er viktig for evnen til å gjenkjenne falske nyheter. Undervisningsmetoder som benyttes varierer, men flere av lærerne skryter av de nye læreverkene som oppdaterte og gode på de nye begrepene som er kommet inn i skolen som algoritme, ekkokammer og falske nyheter. Funnene viser også at sosiale medier blir brukt på ulike måter som en tilnærming til undervisningen om kildekritikk. Den ene læreren underviser mye om fenomener som befinner seg på nettet som for eksempel ekkokammer, men også om kjente personer som bruker sosiale medier til å spre sine meninger gjennom falske nyheter. De to andre lærerne forteller at de har brukt eksempler fra Tiktok der elevene selv skal få øve på å utøve god kildekritikk. Avslutningsvis viser også funnene at flere lærere ønsker at skolene sine skal gjennomføre kurs for lærerne sine om kildekritikk, med fokus på områder som algoritme, falske nyheter og kildekritikk.
Abstract:
The purpose of this master's thesis is to investigate the research question:
What approaches do social science teachers in lower secondary school employ when teaching source criticism?
The research question is based on the fact that critical thinking has been emphasized in the national curriculum LK20 (Kunnskapsdepartementet, 2017a). Within the realm of critical thinking, I have chosen to examine how social science teachers in lower secondary school approach the teaching of source criticism. To answer the research question, I have employed a qualitative methodology, conducting individual semi-structured interviews with three teachers and group interviews with four separate groups of students, totaling 14 students.
The findings of the project indicate that teachers often use news and current topics as an approach to teaching source criticism. This approach provides students with concrete examples to work with, increasing their sense of relevance and significance. According to previous research, this sense of significance is crucial for the ability to recognize fake news. While the teaching methods employed vary, several teachers praise the new educational resources that cover the emerging concepts introduced to schools, such as algorithms, echo chambers, and fake news. The findings also reveal that social media is used in different ways as an approach to teaching source criticism. One teacher focuses on online phenomena like echochambers and famous individuals who utilize social media to spread their opinions through fake news. The other two teachers mention using examples from TikTok, where students themselves have the opportunity to practice exercising source criticism. Lastly, the findings indicate that several teachers desire their schools to provide courses on source criticism, with focus on areas like algorithms, fake news and source criticism, for their teachers.