Hva kjennetegner dekningen av kristne og kristendommen i norske riksmedier i 2022? – En kvantitativ innholdsanalyse av VG, Dagbladet, NRK og TV2
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3135284Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSammendrag
Denne masteroppgaven undersøker hva som kjennetegner dekningen av kristne og kristendommen i de fire største nyhetsmediene i Norge i løpet av kalenderåret 2022. Undersøkelsen ser på tematikken, kildevalget og innrammingen i dekningen til de fire nyhetsmediene (VG, Dagbladet, NRK og TV2) ved å bruke kvantitativ innholdsanalyse som metode. Materialet som har blitt undersøkt, er alle artiklene fra de fire mediene som inneholder ordene kristne, kristen, kristendom, kristendommen i løpet av 2022. Til sammen utgjør dette 384 artikler. Målet med oppgaven er å finne ut hva slags mediebilder de fire mediene skaper av kristne og kristendommen i materialet som er undersøkt. Oppgaven kommer frem til at mediedekningen skaper spesielt fire mediebilder av kristne/kristendommen. Det er: Kristne/kristendommen som trospraksis, kristne/kristendommen som politiske ideologier og tankesett, kristne/kristendommen som verdikamp, etikk og moral, og kristne/kristendommen som tradisjoner og kulturelle verdier. I oppgavens konklusjon argumenteres det for at de to formene for kristne/kristendommen som handler om politiske ideologier og tankesett og verdikamp, etikk og moral blir problematisert og kritisert i den samlede pressedekningen, mens kulturkristendommen og en mer personlig form for kristendom som er av en mild karakter, ofte med mål om egen selvutvikling og velvære, får en positiv plass i offentligheten. Det blir tilslutt argumenter for at konsekvensen av en slik dekning, er at kristendomsformen som tilpasser seg det sekulære felleskapet blir positivt omtalt, mens kristendomsform som bryter med storsamfunnets sekulære verdier blir annengjort.