Blar i Mastergradsoppgaver - Pedagogikk på tittel
Viser treff 117-136 av 154
-
Relasjonen voksen - barn og helsefremmende arbeid i barnehagen
(Master thesis, 2023)Temaet i studien er betydningen av relasjonen voksen - barn og helsefremmende i barnehagen. Fokus i problemstillingen er i tillegg å høre barnehagelæreres erfaringer med disse temaene. Innunder temaet relasjoner blir noen ... -
Relasjonsbygging i praksis og tanke : eit lærarperspektiv
(Master thesis, 2019)Bakgrunn for oppgåva Med denne oppgåva har eg hatt eit ynskje om å sjå på korleis lærarar samhandlar med elevane sine i skulekvardagen og korleis dei bygger relasjonar i praksis. Eg ynskjer og å høyre kva lærarane som ... -
Relasjonsledelse : en studie av lederes erfaringer med Jan Spurkelands relasjonsledelse
(Master thesis, 2013-02-11) -
"Se barnet og ikke problemene" - om hvordan førskolelærere opplever barn med problematferd i barnehagen
(Master thesis, 2012-10-11) -
"Se meg - før jeg slår" : en kvalitativ studie om personalets relasjonskompetanse i møte med barnehagebarn som viser utfordrende atferd.
(Master thesis, 2019)Formålet med forskningsarbeidet: Formålet med denne studien har vært å se nærmere på hvordan barnehagepersonalet tar i bruk sin relasjonskompetanse i møte med barn som viser utfordrende atferd. De relasjonelle møtene ... -
Ser du meg? Bryr du deg? Kjærlighet i profesjonelle pedagogiske relasjoner
(Master thesis, 2022)Få lærere vil være uenige i at det er viktig å se elevene og bry seg om dem. Alle lærere i norske skoler er også forpliktet på verdiene omsorg og nestekjærlighet gjennom læreplanverket. Men hvordan kan og bør disse verdiene ... -
"De sier de ikke vil, og jeg kan ikke tvinge dem!" : den pedagogiske relasjonen i barnehagen, de voksnes væremåte
(Master thesis, 2012-05-24) -
Skolehund som spesialpedagogisk ressurs : en kvalitativ studie om hvordan hundeassistert pedagogikk for elever med ADHD kan forstås i et inkluderingsperspektiv.
(Master thesis, 2022)Hundeassistert pedagogikk er et forskningsfelt i stadig utvikling, og studier viser at hunder kan bidra som unike læringsressurser for elever i pedagogisk sammenheng. Hunder har blant annet vist å kunne være betydelig ... -
Skolelederes rolle i arbeid med konflikter i personalgruppen
(Master thesis, 2018)Denne masteravhandlingen tar for seg temaet «Skolelederes rolle i konfliktarbeid i personalgruppen». Studien har følgende problemstilling: «Hvordan forstår skoleledere sin rolle i konfliktarbeid i personalgruppen?». Jeg ... -
Skulen som lærande organisasjon : kompetanseutvikling og systemretta arbeid
(Master thesis, 2009-07-10) -
Sosial kompetanse : drøfting av skolens styringsdokumenter i lys av teoretiske perspektiver
(Master thesis, 2013-11-05)Sammendrag Formålet med denne oppgaven har vært å studere hva som kjennetegner begrepet sosial kompetanse, og å kunne gi en begrepsdefinisjon. Vi hadde som målsetting å finne ut av hva de ulike styringsdokumentene til ... -
Sosial kompetanse i skolefritidsordningen : en kvalitativt studie av SFO som mulig arena for utvikling av sosial kompetanse
(Master thesis, 2015-03-09)Forskningsspørsmål: Hvordan vektlegges utvikling av sosial kompetanse hos funksjonshemmede barn i ulike skolefritidsordninger? I denne masteravhandlingen har jeg undersøkt SFO-lederes holdninger rundt SFO som pedagogisk ... -
Spesialundervisning. Intensjonen, prinsipper, føringer og praksis
(Master thesis, 2022)I denne masteravhandlingen har jeg sett nærmere på spesialundervisning som fenomen og belyst det fra en normativ og en deskriptiv side. Formålet var å få økt kunnskap om spesialundervisning. Prosjektet har vært todelt. I ... -
Språket som verktøy til samhandling : en kvalitativ undersøkelse om pedagogers erfaringer med Karlstadmodellen - en språktreningsmodell for barn med språkvansker
(Master thesis, 2013-11-04)Sammendrag I arbeidet med denne masteravhandlingen har jeg undersøkt hvilke erfaringer pedagoger har ved bruk av Karlstadmodellen i språktrening for barn med språkvansker. Dette er gjort ved å foreta en kvalitativ ... -
Subjektivering som motsvar til radikalisering : en kvalitativ studie av tre menneskers subjektive erfaringer og refleksjoner, sett i en krysskulturell kontekst
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven har som mål å belyse hvordan arbeidet med subjektiverende inkludering i skolen kan hindre radikalisering, sett i en krysskulturell kontekst. Jeg fremmer derfor tre norske kvinner sine subjektive erfaringer ... -
Særskilt språkopplæring : hva mener lærere i grunnleggende norsk i Stavanger kommune om dagens praksis overfor minoritetsspråklige elever?
(Master thesis, 2016-08-16)Bakgrunn og problemstilling: Økende innvandring gjør at opplæring av minoritetsspråklige elever er et svært aktuelt tema, men det er også et tema som er kontroversielt i den offentlige debatten. Opplæringsloven (1998) ... -
Takt og tone : det viktige møtet : en kvalitativ undersøkelse av det relasjonelle møtet mellom barnehagestyrere og sine ansatte
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven har fått tittelen Takt og Tone – Det viktige møtet, og gjennom seks ulike historier, har jeg prøvd å få frem ulike sider ved verdibasert ledelse. Gjennom intervju har jeg dannet meg et bilde av ulike valg ... -
Tenåring med oppdrageransvar : en kvalitativ undersøkelse av tenåringsmødres opplevelser av og refleksjoner om autoritet og frihet i oppdragelsen
(Master thesis, 2015-09-22)Når en jente mellom 15-19 år blir mor, går hun under kategorien tenåringsmor (Lappegård, 2000). Tenåringsmødre er en forholdsvis liten gruppe i Norge og skiller seg gjerne ut, eller de opplever selv at de skiller seg ut, ...