Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHole, Susanne
dc.date.accessioned2020-09-01T07:50:58Z
dc.date.available2020-09-01T07:50:58Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2675744
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven handler om hvordan barnehagestyrere opplever og forstår konflikt og konflikthåndtering mellom ansatte i barnehagen. Studien fremstilles fra et ledelsesperspektiv, hvor barnehagestyrernes opplevelser er basert på hver sin opplevde konflikt. Forskningsspørsmålet i studien er som følger: Hvordan opplever og forstår barnehagestyrere konflikter og konflikthåndtering mellom ansatte i barnehagen? Dette prosjektet er en del av studiet Master i pedagogikk med vekt på pedagogisk ledelse ved NLA Høgskolen. Formålet med studien er å få kjennskap til hvordan barnehagestyrere forstår, opplever og håndterer konflikter mellom ansatte i barnehagen. Studien har tatt utgangspunkt i en kvalitativ tilnærming, hvor semistrukturerte intervju er benyttet som metode. Utvalget består av fire barnehagestyrere fra ulike barnehager. Oppgaven er bygget opp på grunnlag av tidligere forskning, informantenes empiri og et utvalg av litteratur. Dette med hovedvekt på norsk forskning og litteratur. Hovedkonklusjonene i denne studien er som følger: Barnehagestyrerne uttrykker en vid forståelse av konflikt og har dermed et moderne syn på konflikter. Halvparten av informantene handler derimot gjennom et tradisjonelt syn på konflikt, noe som viser at funnene er sprikende. Funn tyder på manglende kompetanse innen konfliktteori og konflikthåndtering hos majoriteten av barnehagestyrerne. Dette kan ses i sammenheng med at konfliktteori, konflikthåndtering, relasjonskompetanse og ledelse generelt, kan ha blitt for lite vektlagt, både på grunnstudiet i den tidligere førskolelærerutdanningen (FLU), som majoriteten av informantene i denne studien omfattes av, og den nasjonale styrerutdanningen for barnehagestyrere. Konfliktforebygging ser ut til å være et nedprioritert område i barnehagene i studien, noe som ikke vil oppfylle Arbeidsmiljølovens krav om et systematisk forebyggingsarbeid 2006 (Arbeidsmiljøloven, 2005, §4-1, §2-1), i forhold til potensielle konflikter i arbeidsmiljøet. Barnehagestyrerne tilnærmet seg konfliktene gjennom de fleste konflikthåndteringsstiler innen Kenneth Thomas sine fem konfliktstiler (Ekeland T. J., 2014, ss. 183-187), noe som skiller seg fra forskning på generell ledelse, hvor samarbeidsstilen dominerer. Manglende kompetanse omkring konfliktteori og konflikthåndtering, kan ha vært av betydning for hvilken konfliktstrategi de valgte å benytte. Hvordan konfliktene ble håndtert kan se ut til å ha en sammenheng med konfliktenes utvikling. Funn i studien tyder på at barnehagestyrerne var bevisst eget lederansvar når det gjelder å drive barnehagen forsvarlig, selv om det pågikk konflikter. De etterstrebet å handle i tråd med sin profesjonelle rolle som leder av barnehagen, da de ville noe med eget lederskap. Fokus på relasjonsledelse, kan ha bidratt til at det ble mer synlig og tydelig ledelse i barnehagen. Det kan være en sammenheng mellom barnehagestyrernes håndtering av konfliktene og oppfølgingsarbeid i etterkant av konfliktene, sett i lys av manglende kompetanse innen konfliktteori, konflikthåndtering og manglende forebyggingsarbeid.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectpedagogikken_US
dc.subjectbarnehageren_US
dc.subjectbarnehageansatteen_US
dc.subjectbarnehagestyrereen_US
dc.subjectpersonalkonflikteren_US
dc.subjectkonflikthåndteringen_US
dc.titleEn kvalitativ studie om barnehagestyreres opplevelser og forståelse av konflikt og konflikthåndtering mellom ansatte i barnehagenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber141en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel