Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLandro, Stine Marie
dc.date.accessioned2020-10-06T11:04:45Z
dc.date.available2020-10-06T11:04:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2681318
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er PP-tjenesten og systemarbeid i skolen. Det har i de senere år blitt rettet et økt fokus mot pedagogisk- psykologisk tjeneste, og hvordan tjenesten best mulig kan bistå skolen i det spesialpedagogiske arbeidet. Særlig fokus har blitt rettet mot delen av PPtjenestens todelte mandat som knyttes til systemarbeid. Gjennom ulike forskningsrapporter og politiske dokumenter hevdes det at for mange elever får spesialundervisning og at mange elever ikke får et tilfredsstillende utbytte av opplæringen i skolen (Bliksvær, Fylling, Hustad & Korneliussen, 2017; Kunnskapsdepartementet, 2019; Nordahl, 2018). PP-tjenesten skal blant annet bistå skolen i arbeidet med tilrettelegging for elever med særskilte behov, etter §5-6 i Opplæringsloven (1998). Det hevdes imidlertid at tjenesten i for liten grad er til stede i skolen Nordahl (2018, s. 8). Studien tar sikte på å få innsikt i et utvalg pedagogisk-psykologiske rådgiveres tanker om hvilke muligheter de har for å drive systemarbeid i skolen. Samtidig foreligger det et ønske om å undersøke hvorvidt det finnes en sammenheng mellom systemarbeid og omfang av spesialundervisning. Denne masteroppgaven er ment som et bidrag i diskusjonen om hva som skal til for at elever skal få et tilfredsstillende utbytte av opplæringen og hvordan en kan redusere behovet for spesialundervisning. Det er PP-tjenestens perspektiv som bidragsyter som skal belyses, og senere drøftes i forhold til aktuell teori. Fordi jeg ønsket innsikt i pedagogisk-psykologiske rådgiveres tanker om muligheter for å drive systemarbeid i skolen, fant jeg det hensiktsmessig å bruke en kvalitativ tilnærming. Jeg har valgt å benytte meg av semistrukturert intervju som metode. Utvalget i denne masteroppgaven består av fire PP-rådgivere med spesialpedagogikk i fagkretsen; tre kvinner og en mann. Resultatene har blitt til gjennom en hermeneutisk forståelsesramme og analyse med fokus på mening, og tyder på manglende samsvar mellom ideologi og praksis med hensyn til PPtjenestens mandat knyttet til systemarbeid i skolen. En vesentlig utfordring kan sies å være diskrepansen som synes å foreligge mellom det allmenpedagogiske og spesialpedagogiske fagfeltet. Ved at fagfeltene tilsynelatende tilhører ulike fagområder, mangler det også en felles retning og samarbeid blant yrkesutøverne i skolen. Manglende spesialpedagogisk kompetanse i skolen kan være en årsak til at fagfeltene står i spenn. Slik sett dreier ikke spørsmålet seg om manglende kompetanse i PP-tjenesten er hemmende for deres muligheter for å drive systemarbeid i skolen. Snarere kan en undre seg over om manglende spesialpedagogisk kompetanse i skolen er noe av forklaringen til utfordringen. Det foreligger indikasjoner på at handlingsrommet til PP-tjenesten for å drive systemrettet arbeid i skolen ville vært større dersom skolen i større grad hadde spesialpedagogisk kompetanse. Ved at skolen øker kompetansen på det spesialpedagogiske feltet og knytter det til det ordinære opplæringstilbudet, vil man gjennom allmennpedagogiske tiltak nå flere elever. På den måten vil en dermed kunne redusere behovet for bistand fra PP-tjenesten. I tillegg vil det også kunne bidra positivt med hensyn til inkludering. Resultatene tyder på et behov for at PP-tjenesten i større grad må være til stede i skolen. Mer tilstedeværelse vil være gunstig for relasjonsbygging og samarbeid med skolen. Slik sett vil også dialogen mellom skole og PP-tjeneste kunne endres fra individrettet praksis, som synes å prege tjenesten nå. Gjennom økt tilstedeværelse i skolen vil en ha mulighet til å drive mer målrettet systematisk arbeid i skolen, hvor fokuset kan være på kompetanse- og organisasjonsutvikling, i tråd med PP-tjenestens mandat.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectpedagogikken_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectpp-tjenestenen_US
dc.subjectpedagogisk-psykologisk tjenesteen_US
dc.subjectpp-rådgivereen_US
dc.subjectsystemarbeiden_US
dc.titlePP-tjenesten og systemarbeid i skolen : "Hvilke tanker har PP-rådgivere om egne muligheter for å kunne drive systemarbeid i skolen?"en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber115en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel