Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGjertsen, Stine Norevik
dc.date.accessioned2021-08-10T10:53:57Z
dc.date.available2021-08-10T10:53:57Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2767165
dc.description.abstractTemaet for denne undersøkelsen er elever med innagerende adferd og anerkjennelse i ungdomstrinnet. Problemstillingen som danner grunnlaget for studien, er: Hvordan kan lærere tilrettelegge og anerkjenne elever med innagerende adferd i grunnskolen slik at de får hjelp til å mestre livet og skolegangen? Studien tar sikte på å undersøke mer om hva lærere gjør i forhold til elever med denne type adferd i skolen for å anerkjenne dem. Samtidig foreligger det et ønske om å belyse innagerende adferd i skolen. Det er lærere sitt perspektiv som bidragsytere som skal belyses i forhold til innagerende adferd og anerkjennelse og videre diskuteres i forhold til aktuell teori. Tidligere forskning viser at 4 til 20 prosent av barn og unge har innagerende adferd, det vil si minst en elev per klasse (Gjertsen, 2013). Innagerende adferd innebærer at elevene vender seg innover og de kan videre oppfattes som avvisende, deprimerte, usikre og oppleve angst i skolen (Lund, 2014). Elever med innagerende adferd vil ofte føle seg og bli oppfattet som usynlige i klassen (Befring & Duesund, 2012). Videre vil elever med denne type adferd oppleve ulike utfordringer i klassesituasjoner. det gjelder læring, sosial samhandling, liten tro på egen kompetanse og dårlig selvoppfatning. De har videre oftere psykiske tilleggsvansker som kan oppleves utfordrende for dem. Det hevdes imidlertid i St.meld nr. 16 (2015 - 2016) at det er lærere som er ansvarlig for at elevenes møte med skolen blir positivt slik at elevene får motivasjon og interesse som fører til læring. Samtidig kommer det frem ifølge Meld. St. 6 (2019-2020) at gode relasjoner skaper anerkjennelse, og ifølge Lund (2004) må anerkjennelse ligge til grunn for hvert tiltak i tilrettelegging for elever med innagerende adferd (Lund, 2004). Ettersom jeg ønsket å vite noe om informantenes meninger og opplevelser med tanke på å anerkjenne elever med innagerende adferd valgte jeg kvalitativ tilnærming og semistrukturert intervju. Utvalget i studien består av 4 lærere med lærerutdanning med videreutdanning i spesialpedagogikk og videreutdanning i tilpasset opplæring. Resultatene kommer frem av hermeneutisk tilnærming og analyse med søkelys på mening. Funn tyder på at metoden informantene jobber for å tilrettelegge og anerkjenne elever med innagerende adferd samsvarer mye med det forskere anbefaler. Ut ifra funn som kommer frem i min studie vil det være ulike tiltak lærere kan bruke for å anerkjenne elever med innagerende adferd. Ved å ha søkelys på det sosiale og det som elevene mestrer godt i tillegg til et trygt og forutsigbart klassemiljø vil det bidra til å anerkjenne elevene med innagerende adferd. Det kommer derimot frem at skolene mangler ressurser og informantene etterlyser mer kompetanse om innagerende adferd.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectpedagogikken_US
dc.subjectgrunnskoleeleveren_US
dc.subjectinnagerende adferden_US
dc.subjectpsykiske tilleggsvanskeren_US
dc.subjecttilretteleggingen_US
dc.subjectanerkjennelseen_US
dc.titleDe usynlige elevene i grunnskolen : en kvalitativ undersøkelse av innagerende adferd og anerkjennelse i grunnskolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber105en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel