Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorReisæter-Thu, Gina Marie
dc.date.accessioned2021-08-19T07:36:44Z
dc.date.available2021-08-19T07:36:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2770202
dc.description.abstractDenne oppgaven er en systematisk teologisk oppgave som undersøker et sentralt aspekt ved Jesu død. Problemstillingen som oppgaven har til hensikt å besvare, er: Hva er den beste systematisk teologiske tolkningen av stedfortredelse som aspekt ved betydningen av Jesu død på korset? Dette er viktig å undersøke nærmere da det legger føringer for hva en kan si var Jesu rolle på korset, som er noe av det mest sentrale, sammen med oppstandelsen, i den kristne tro. Den kristne tro er også rammen for oppgaven. Oppgaven undersøker det bibelske materiale knyttet til Jesu død, der noen sentrale bibeltekster trekkes frem og undersøkes nærmere. I den anledning møter vi et par greske preposisjoner som er med på å danne grunnlaget for hvordan man forstår stedfortredelse knyttet til Jesu død, nemlig ὑπέρ og περί. De oversettes til å bety for oss, i vårt sted, på våre vegne, eller til vår fordel. Ved ulike måter å forstå dette på, ser vi at ulike teologer anvender ulike begreper for å forklare Jesu rolle på korset. Ordet stedfortreder kommer fra det tyske ordet Stellvertretung. På engelsk derimot brukes et større mangfold av ord. Var Jesus vår substitutt, vår representant, eller vår vikar? Døde Jesus for oss i solidaritet, eller kjente Jesus på en identifikasjon med menneskene, som derfor gjorde det mulig å gå i døden for dem? Dette er spørsmål og begreper som gjøres rede for og diskuteres opp mot hverandre. Det er også foreningen mellom teologers bruk og forståelse av disse begrepene opp mot det bibelske grunnlaget som ligger til grunn for det som konkluderes til å være den beste systematisk teologiske tolkningen. Min konklusjon på oppgaven har derfor blitt at noen begreper er vagere og mindre presise enn andre, spesielt da solidaritet. Identitet er et godt begrep som tydeliggjør at Jesus ble menneske og ble gjort til synd. Inkarnasjonen er også en forutsetning for at Jesus regnes som vår representant. Det viktigste argumentet for Jesu representative rolle er imidlertid forholdet mellom Jesus og Adam. Substitusjon er det tredje begrepet, slik jeg ser det, går svært godt overens med det bibelske grunnlaget. I det tydeliggjøres det at menneskenes synd legges, eller gis, til Jesus på korset. Det innebærer altså et bytte, hvor vi også får del i hans rettferdighet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectkristendomskunnskapen_US
dc.subjectJesu døden_US
dc.subjectJesu oppstandelseen_US
dc.subjectstedfortredelseen_US
dc.subjectstedfortredende straffelidelseen_US
dc.subjectrettferdiggjørelseen_US
dc.titleJesus døde for oss : en undersøkelse av stedfortreder-tankenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150en_US
dc.source.pagenumber74en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel