Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLaurhammer, Lena Elisabeth
dc.date.accessioned2022-06-23T08:27:31Z
dc.date.available2022-06-23T08:27:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000187
dc.description.abstractHundeassistert pedagogikk er et forskningsfelt i stadig utvikling, og studier viser at hunder kan bidra som unike læringsressurser for elever i pedagogisk sammenheng. Hunder har blant annet vist å kunne være betydelig støtte i faglig og sosial opplæring, også for elever med særskilte opplæringsbehov. Forskningsprosjektets formål var å undersøke hvilke erfaringer det finnes med å gjennomføre slik hundeassistert pedagogikk i norske skoler. Det vil særlig rettes fokus mot hvordan dette tiltaket kan benyttes som spesialpedagogisk tiltak for barneskoleelever med ADHD og særskilte behov, og hvordan dette kan sees i sammenheng med inkludering i skolen. Prosjektet tar utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål: Hvordan kan hundeassistert pedagogikk forstås i et inkluderingsperspektiv for elever med ADHD? Oppgavens teoretiske grunnlag tar for seg elever med ADHD, tidligere forskning på hunder i pedagogisk bruk og forståelse av inkludering i skolen. Særlig fokus vil det være på faglig, sosial og opplevd inkludering. For å bedre kunne forstå hundeassistert pedagogikk som tiltak for denne elevgruppen, er det i tillegg samlet inn erfaringer og meninger fra fem skolehundførere/spesialpedagoger. Informantene har utdannelse innenfor dyreassisterte intervensjoner, og utfører hundeassistert pedagogikk i barneskolen for elever med ADHD og særskilte behov. Datamaterialet er samlet inn gjennom fem kvalitative intervju i semistrukturert form. Samtlige intervjuer er gjennomført via den digitale samtaleplattformen Microsoft Teams. Avhandlingens diskusjon vil i hovedsak dreie seg rundt hvordan hundeassistert pedagogikk kan være aktuelt for elever med ADHD, og i hvilken grad tiltaket kan anses som inkluderende. Informantene tegner et svært interessant bilde av praksisen. I lys av det teoretiske grunnlaget kommer det frem at elever med ADHD ser ut til å kunne oppnå positiv utvikling på flere områder gjennom dette tiltaket. Hundeassistert pedagogikk kan være en kilde til mestring, motivasjon, selvtillit, trygghet og ro, som legger et solid grunnlag for videre faglig og sosial utvikling. Styrkede ferdigheter gir eleven mulighet til å delta i skolens faglige og sosiale fellesskap. Basert på dette er det grunn til å anta at hundeassistert pedagogikk kan fungere som et inkluderende opplæringstilbud for elever med ADHD.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectpedagogikken_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectADHDen_US
dc.subjectAttention Deficit Hyperactivity Disorderen_US
dc.subjectinkluderingen_US
dc.subjectHAPen_US
dc.subjecthundeassistert pedagogikken_US
dc.subjectskolehunderen_US
dc.subjectbarneskoleeleveren_US
dc.titleSkolehund som spesialpedagogisk ressurs : en kvalitativ studie om hvordan hundeassistert pedagogikk for elever med ADHD kan forstås i et inkluderingsperspektiv.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber136en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel