dc.description.abstract | Bakgrunn: Som fremtidig lærer synes jeg det er relevant for meg å forske på hvordan man kan arbeide med å fremme elevenes sosiale kompetanse, ved hjelp av livsmestringsprosjekter. Sosial kompetanse er et viktig tema, og denne oppgaven bidrar til utforskning av hvordan en lærer kan fremme elevenes sosiale kompetanse ved hjelp av LØVE-prosjektet.
Hensikt: Hensikten med oppgaven er å undersøke hvordan lærere jobber med LØVE prosjektet for å fremme elevenes sosiale kompetanse. Målet med prosjektet er å gi innsikt i hvordan et utvalg av lærere arbeider med et livsmestrinsprosjekt som har fokuset på å fremme elevenes sosiale kompetanse.
Metode: Kvalitativ metode er metoden som ble tatt i bruk ved hjelp av semisturkturterte intervju som datainnsamlingsmetode. Intervjuene besto av tre erfarne lærere og en undervisningsinspektør. Analysene av dataene ble gjennomført ut ifra forskningsspørsmålene som hadde fokus på sentrale temaene innenfor LØVE-prosjektet og sosial kompetanse.
Resultater: Studiens funn indikerer at lærere som har deltatt i LØVE-prosjektet har gode erfaringer med å utvikle elevenes sosiale kompetanse gjennom å ha fokus på arbeidsomhet, samarbeid, undring og trygghet. Målsettingene ved prosjektet er å gi elevene de verktøyene de trenger for å forberede dem til voksenlivet og også slik at de kan utvikle seg individuelt. Samarbeid er også noe som blir vektlagt, der det oppfordres at elevene samarbeider med hverandre og lærer av hverandre. Generelt fremmer lærere elevenes sosiale kompetanse ved å ha gode relasjoner til elevene, skape trygge rammer og ved å ha et godt skole-hjem samarbeid. Det viser seg at tryggerammer, lærer-elev-relasjon og skole-hjem samarbeid er viktige nøkkelfaktorer for å fremme elevenes sosiale kompetanse.
Konklusjon: Studien viser at lærere er opptatt av skole-hjem samarbeid, gode lærer-elev relasjoner og det å skape trygge rammer hos sine elever. Studien gir verdifull innsikt i lærerens opplevelser ved arbeid med LØVE-prosjektet for å fremme elevenes sosiale kompetanse. Det er viktig å påpeke at utvalget av lærere og undervisningsinspektører er begrenset.
Abstract
Background: As a future teacher, it is significant that I investigate strategies for fostering the social competence of students through life skills initiatives. Social competence is an essential subject matter, and this assignment investigates the potential of the LØVE- project to assist teachers in enhancing students' social abilities.
Purpose: The aim of this assignment is to examine the methods in which teachers implement the LØVE-project to enhance students' social competence. The objective of the project is to provide insight into the methodologies employed by a group of teachers in implementing a life skills project aimed at improving students' social abilities.
Method: The data was collected using a qualitative method, including semi-structured interviews. Three experienced teachers were interviewed, as well as an education inspector. The data analysis was based on research questions that addressed key themes in social competence.
Results: The study's findings reveal that teachers who participated in the LØVE-project have had beneficial experiences in enhancing students' social competence by emphasizing qualities such as care, collaboration, curiosity, and assurance. The project is to provide students with the resources they need to prepare for adulthood and facilitate their personal growth. Furthermore, collaboration is also prioritized, fostering an environment where students are encouraged to cooperate and gain knowledge from each other. However, teachers usually enhance students' social competence by cultivating positive relationships with them, establishing a secure and nurturing atmosphere, and fostering robust collaboration between the school and home. Therefore, secure environments, teacher-student relationships, and school-home interaction are crucial elements in improving students' social competence.
Conclusion: The study suggests that teachers prioritize fostering collaboration between schools and homes, cultivating positive relationships with their students, and establishing a secure and conducive environment for their students. It offers valuable perspectives on teachers' experiences in implementing the LØVE-project to enhance students' social competence. Nevertheless, it is crucial to acknowledge that the representative that includes teachers and education inspectors is limited | en_US |