Hva slags innhold finnes i kapittel om religionskritikk i KRLE-lærebøker? En kvalitativ tekstanalyse av ni KRLE-lærebøker på ungdomstrinnet, utgitt fra 2002 til 2023
Abstract
Oppgaven har hatt som mål å svare på problemstillingen: Hva slags innhold finnes i kapittel
om religionskritikk i KRLE-lærebøker for ungdomstrinnet? For å konkretisere denne, er det
laget forskningsspørsmål som prøver å belyse ulike sider ved problemstillingen:
1. På hvilken måte formidler lærebøkene religionskritikk?
2. Hvilken holdning har lærebøkene til religionskritikk?
3. Hvilke religioner og aspekter av religioner mottar mest kritikk i lærebøkene?
4. Hvordan blir kritikkens avsendere og mottakere fremstilt i lærebøkene?
5. Hva slags eksempler på religionskritikk benyttes i lærebøkene?
Oppgaven bruker kvalitativ innholdsanalyse som metode (Bratberg, 2019). Denne metoden
har som mål å gjengi stoff på en konsentrert måte. Oppgaven tar utgangspunkt i
sosiokonstruktivistisk tradisjon, der mening skapes i møte mellom forsker og datamaterialet.
Oppgaven benytter også en abduktiv tilnærming til forholdet mellom tidligere forskning og
datamaterialet.
Oppgavens funn viser at lærebøkene formidler religionskritikk på orienterende, altså ikke utfordrende måte. Videre viser funn at lærebøkene primært ikke tar parti med kritiker eller
kritisert religion, men det finnes unntak til denne tendensen. Religionene kristendom og islam
er religionene som får mest kritisk oppmerksomhet i lærebøkene. Kritikken mot disse
religionene handler ofte om religioners voldelige handlinger som krig, terror og etterfølgelse.
Et tenderende funn fra datamaterialet viser at lærebøkene ved noen tilfeller vegrer seg fra å
nevne kritikere og kritisert religion ved navn. Lærebøkene viser at eksempelbruken som oftest
er datert til nåtid, men presenterer også gammelt stoff samt tidløst stoff.
Funn fra datamaterialet bidrar med å belyse sider ved KRLE-didaktikk, KRLE-lærebøker
samt forskning på KRLE som fag. Forhåpentligvis kan oppgaven være til hjelp for å sikre en
bedre KRLE-undervisning i fremtiden.
Abstract
The aim of this thesis is to address the research aim: What kind of content in chapters about
critique of religion can be found in religion textbooks for “ungdomsskolen”? To specify,
research questions has been formed to illuminate different aspects of the research aim:
1. In what way do religion textbooks communicate critique of religion?
2. What attitude do religion textbooks have towards critique of religion?
3. Which religions and aspects of religion is subject to most critique in religion
textbooks?
4. How is the sender and the recipient of critique portrayed in religion textbooks?
5. What kind of examples of critique of religion are used in religion textbooks?
The thesis has utilized the method Qualitative Content Analysis, the way Bratberg
understands it. (Bratberg, 2019) This method aims to reproduce content in a concentrated
manner. The thesis builds upon the discipline of sosioconstructivistism, where meaning is
constructed in the assembly between the researcher and the data. The thesis also uses an
abductive approach that helps the researcher alternate between the researcher and the data.
Findings from the thesis shows that the textbooks primarily communicate critique of religion
in an orienting, not challenging way. Furthermore, the findings shows that the textbooks
primarily do not take stand in questions regarding critique of religion, but there are exceptions
to this rule. Christianity and Islam are the religions that are most subject to critique, where
this critique usually is aimed at religions violent actions. A trend found within the data shows
that the textbooks sometimes hesitate to mention critic and religion by name. The data shows
that the use of examples is usually set in present time, but also includes examples from older
times and timeless material.
Findings from the data contributes to clarify aspects of religion didactics, religions textbooks,
and research on religion as a subject. Hopefully, this thesis can act as a positive contribution
to secure a better form og religion education in the future.