Fysisk aktiv læring, et mangfold av muligheter og mer enn bare lek. «Så er det jo kanskje det som er fremtiden, føler jeg»
Abstract
Denne masteroppgaven utforsker følgende problemstilling: Hvordan erfarer elever på 8. trinn matematikken gjennom fysisk aktiv læring? Ved å gå inn på elevenes erfaringer av denne undervisningsmetoden, søker vi ikke bare å øke vår egen forståelse, men også å samle verdifull innsikt som kan informere vår og andres fremtidige praksis som lærere. Vi ønsker å utvikle et grunnlag av kunnskap og erfaring som kan gjøre oss i stand til å integrere fysisk aktiv læring på en hensiktsmessig måte i vårt fremtidige arbeid som matematikklærere. Gjennom å adressere denne problemstillingen håper vi å bli bedre rustet til å støtte elevenes læring og trivsel i matematikk, og dermed bidra til å forme en mer engasjerende og inkluderende læringsopplevelse for alle.
For å oppnå en dypere forståelse av de varierte erfaringene elevene har i matematikkundervisningen ved bruk av fysisk aktiv læring, har vi valgt et fenomenografisk forskingsdesign. Tilnærmingen gir oss mulighet til å utforske og beskrive de ulike måtene elevene erfarer denne undervisningsmetoden i matematikken. For innhenting av data har vi benyttet oss av de kvalitative forskningsmetodene, observasjon og intervju. Gjennom fem gruppeintervjuer med totalt 14 elever, har vi samlet inn et rikt datamateriale som ble transkribert, analysert og diskutert. Resultatene fra studien ble diskutert opp mot det teoretiske grunnlaget, som inkluderer ulike definisjoner på fysisk aktiv læring, varianter av samarbeidslæring og engasjement, samt tidligere forskning utført innen feltet, både generelt og spesifikt relatert til fysisk aktiv læring innenfor matematikken.
Funnene fra studien viser et mangfold av erfaringer blant elevene, inkludert ulike erfaringer knyttet til engasjement, samarbeidslæring og representasjonsformer. Videre avdekkes det i funnene at elevene ikke bare erfarer en endring i tilnærmingen til matematikk gjennom bruk av fysisk aktiv læring, men også at denne undervisningsmetoden har potensial til å forene lek og læring på en mer meningsfull måte.
For å oppnå en dypere forståelse av de varierte erfaringene elevene har i matematikkundervisningen ved bruk av fysisk aktiv læring, har vi valgt et fenomenografisk forskingsdesign. Tilnærmingen gir oss mulighet til å utforske og beskrive de ulike måtene elevene erfarer denne undervisningsmetoden i matematikken. For innhenting av data har vi benyttet oss av de kvalitative forskningsmetodene, observasjon og intervju. Gjennom fem gruppeintervjuer med totalt 14 elever, har vi samlet inn et rikt datamateriale som ble transkribert, analysert og diskutert. Resultatene fra studien ble diskutert opp mot det teoretiske grunnlaget, som inkluderer ulike definisjoner på fysisk aktiv læring, varianter av samarbeidslæring og engasjement, samt tidligere forskning utført innen feltet, både generelt og spesifikt relatert til fysisk aktiv læring innenfor matematikken.