Hvordan forebygge bekymringsfullt skolefravær? En studie av hvordan lærere forebygger bekymringsfullt skolefravær, og hvordan skolene tilrettelegger for arbeidet
Abstract
Formålet med masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere i barneskolen uttrykker at de arbeider forebyggende mot utviklingen av bekymringsfullt skolefravær. Gjennom kvalitative semi-strukturerte intervju har tre barneskolelærere fra forskjellige kommuner delt sine erfaringer om hvordan de arbeider forebyggende, og hvordan skolene tilrettelegger for et slikt arbeid.
Prosjektet bekrefter at et effektivt skole-hjem samarbeid er essensielt for å forebygge utviklingen av bekymringsfullt skolefravær. Det blir understreket hvordan åpen kommunikasjon og felles forståelse kan bidra til å gripe inn før problemene eskalerer. I tillegg peker prosjektet på ulike andre tiltak som er av betydning. Å skape et trygt og inkluderende skolemiljø, sammen med individuell tilpasning, er viktig for a støtte elevenes deltakelse og trivsel. Da vil skolen bidra til å skape et godt og trygt skolemiljø, forankret i skolens formålsparagraf, som kan begrense utviklingen av bekymringsfullt skolefravær.
Prosjektet anerkjenner at det er viktig at lærere får tilstrekkelig kompetanse om problematikken slik at de kan gjenkjenne og håndtere tidlige tegn på bekymringsfullt skolefravær. Prosjektet har trukket frem at ledelsens involvering og støtte er betydningsfull for a forebygge utviklingen av bekymringsfullt skolefravær og skape et støttende skolemiljø. Ved å få ressurser og tid vil lærerne kunne håndtere bekymringsfullt skolefravær mer effektivt. Funnene viser til et mulig behov for en systematisk tilnærming til fraværshåndtering, samt behovet for regelmessig oppfølging, økt kompetanse og tilrettelegging for samarbeid. Gjennom disse tiltakene vil lærerne ha mulighet for a fange opp bekymringsfullt skolefravær tidligere, og sette i gang hensiktsmessige tiltak.
I sammenheng med funnene avdekker prosjektet utfordringer med å arbeide forebyggende mot utviklingen av bekymringsfullt skolefravær. Det kommer frem at kapasitetsutfordringer begrenser hvordan lærere kan arbeide forebyggende, blant annet fordi de står overfor en rekke krav fra forskjellige kanter. I tillegg kommer kompleksiteten av bekymringsfullt skolefravær frem, og tyder på en grad av manglende forståelse og enighet.