Blar i NLA Brage på tittel
Viser treff 429-448 av 448
-
Veien tilbake : et litteraturstudium omkring tilbakeføring av elever fra behandlingshjemskole til hjemmeskole
(Master thesis, 2009-11-05) -
"Veiledning av nyutdannede lærere"
(Master thesis, 2013-11-19)SAMMENDRAG Frafall av lærere i skolen er ikke et ukjent fenomen, og ifølge Utdanningsforbundet slutter omkring en tredjedel av lærerne i løpet av de første tre til fem årene i yrket. Det kan føre til lærermangel i skolen ... -
Verdibasert ledelse og etnisk mangfold : en kritisk diskursanalyse om identitets- og relasjonsforståelser i verdibasert ledelse i en flerkulturell kontekst
(Master thesis, 2013-10-09)Tittel: Verdibasert ledelse og etnisk mangfold: En kritisk diskursanalyse om identitets- og relasjonsforståelser i verdibasert ledelse i en flerkulturell kontekst Tema/hensikt: Ulike kulturelle og historiske kontekster ... -
"Vi er blitt flinkere, men det går jo på at vi kjenner han litt mer" : hvilke profesjonelle dilemma erfarer en pedagogisk leder i møte med barn med atferdsvansker? : sett med vekt på rammeplanen og danning
(Master thesis, 2019)Formålet med forskningsarbeidet Alle barn blir født med unike egenskaper og hvordan de blir møtt av verden vil være med å danne og forme de for resten av livet. Noen barn utfordrer sine omgivelser mer enn andre og får ... -
"Vi vet at det ligger der, men vi vil ikke at det skal være der, så da lukker vi øynene for den biten der ..." : en kvalitativ undersøkelse om hvordan barnehagelærer erfarer det å være trygge tilknytningspersoner for barn som er utsatt for omsorgssvikt
(Master thesis, 2015-09-16)I Norge går de fleste barn i barnehagen. Dette setter de ansatte i en viktig posisjon når det gjelder å oppdage og avdekke omsorgssvikt og å være trygge tilknytningspersoner for barna. I avhandlingen presenteres fem ... -
Videregående opplæring for ungdom under omsorg av barnevernet - ungdommenes egne erfaringer
(Master thesis, 2019)Formålet med dette forskningsprosjektet har vært å få tak i hvilken opplevelse og erfaring ungdommer under omsorg av barnevernet har om oppfølging og gjennomføring av videregående opplæring. Da jeg startet arbeidet med å ... -
Voksnes makt i barns liv : en hermeneutisk-fenomenologisk orientert studie med utgangspunkt i et utvalg barns opplevelser av å være i en asymmetrisk relasjon med voksne.
(Master thesis, 2019)Arbeidet med dette forskningsspørsmålet inngår som en del av masterstudiet i pedagogikk med vekt på ledelse ved NLA Høgskolen. Oppgaven er levert i juni 2019. I denne masteravhandlingen ser jeg nærmere på det asymmetriske ... -
‘We are unlikely to return to the same world, and I do not want it to destroy my future.’ Young people's worries through the outbreak of the COVID-19 pandemic
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
“We have many options, but they are all bad options!”: Aspirations among internal migrant youths in Shanghai, China
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Welcome to the party: Immigrant's experiences in political parties in Norway
(Master thesis, 2023)In Norway, like in the rest of Europe and the Western liberal democracies, immigration is a contentious issue of social, political, cultural, and economic discussions. Social and economic integration has been the main focus ... -
Work-life ambiguities, guilt and belonging among Nepalese in Norway
(Master thesis, 2021)The purpose of this study is to examine how Nepalese immigrants adapt to life in the Norwegian labor sector. In other words, the aim of this study was to explore how Nepali immigrants in Norway experience the process of ... -
Worldviews in the Norwegian newsroom : a study on Norwegian journalists' worldviews and to what extent, and how, they believe their worldviews influence the journalistic work
(Master thesis, 2017)This master thesis examines worldviews among Norwegian journalists in the mainstream media, and to what extent, and how, they believe worldviews influence their work. I use a broader understanding of the word worldview, ... -
Å bygge hus på småstein - læreres forståelse av muntlige ferdigheter i samfunnsfag
(Master thesis, 2023)Abstract: The goal of this study was to explore the issue: How do teachers understand and use verbal skills in samfunnsfag?1 The assignment is structured to provide the reader with insight into relevant documents, theories, ... -
Å danne en mosaikk : integrasjonsprosessen blant kristne eritreisk-norske kvinner med flyktningbakgrunn i Norge
(Master thesis, 2017)Denne masteravhandlingen fokuserer på integrasjonsprosessen blant eritreisk-norske kvinner med flyktningbakgrunn i Norge, og hva deres kristne tro betyr for integreringen. Dette gjøres ved hjelp av en kvalitativ ... -
Å skynde seg sakte : en tematisk analyse av hvordan pedagogiske ledere opplever å fremme trygg tilknytning for ettåringer i barnehagen
(Master thesis, 2016-06-29)Bakgrunn og formål: I dag er det mer vanlig enn uvanlig at barn begynner i barnehagen når de er ett år. I henhold til lov om barnehager har barn som er født innen 31. august rett på barnehageplass i påfølgende barnehageår ... -
Å snakke om det som ikke skal nevnes!– Om bruken av samtaleverktøyet «LeVel» overfor unge som har utvist skadelig seksuell adferd
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article examines the use of a conversation tool called »LeVel«, which employees of the Norwegian Probation Service use when talking with young boys who are serving a youth sentence.Two focus group interviews have been ... -
Åvære mor i møte med to kulturer : en kvalitativ studie av et utvalg somaliske mødres opplevelse og refleksjon over sentrale oppdragelsesspørsmål
(Master thesis, 2016-01-12)Denne masteravhandlingen utforsker hvordan det er for en gruppe somaliske flyktninger å oppdra sine barn i Norge. En påtvunget migrasjon kan i seg selv være en stor belastning for et menneske å bære, samtidig skal mødrene ...