Blar i NLA Brage på tittel
Viser treff 166-185 av 447
-
"He either marvels at our faith or our unbelief." Hvilken teologi formidles i to åpningstaler på "Ung Landsmøte (UL)", i 2021 og 2022, og hvordan anrettes denne formidlingen retorisk?
(Master thesis, 2023)Denne avhandlingen har fokus på hvilken teologi som formidles, og hvordan denne formidlingen anrettes; i åpningstalen på én utvalgt ungdomsfestival, over to år. Materialet som er undersøkt er to åpningstaler på «Ung Landsmøte ... -
"Helgelsen sanna hemelighet" : Carl Olof Rosenius' helliggjørelsesforkynnelse
(Master thesis, 2011-01-20) -
Historiebevissthet - "allt och inget"
(Chapter, 2020) -
Historiebevissthet i samfunnsfagbøker for 9.trinn. Erindrende, diagnostiserende og anticiperende historiebevissthet i samfunnsfagbøker for 9.trinn
(Master thesis, 2023)Formålet med oppgaven er å se om lærebøkene i samfunnsfag for 9.trinn operasjonaliserer de tre tidsdimensjonene, og eventuelt hvordan den erindrende, diagnostiserende og anticiperende funksjonen kommer til synet i teksten, ... -
How deep is a problem of second victims for medical staff? A pilot study in Croatia
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Human bioteknologi, menneskesyn og etikk
(Master thesis, 2009-07-10) -
Hva er en TV-gudstjeneste?
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
"Hva er førsteklasselærerens praksis i arbeid med fonologisk bevissthet og vokabular, og i hvilken grad begrunner de dette arbeidet opp mot forebygging av lesevansker?"
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke tre førsteklasselæreres praksis i arbeidet med fonologisk bevissthet og vokabular, og i hvilken grad de begrunner denne praksisen opp mot forebygging av lesevansker. ... -
Hva skal vi med kunst i skolen? : en pedagogisk-filosofisk diskusjon om kunstfagets mulighet for læring og erkjennelse med utgangspunkt i Ellen Dissanayakes beskrivelse av estetisk erfaring
(Master thesis, 2021)Den pedagogiske diskusjonen peker på at skolens diskursive læringsmåte, med vektlegging av et logisk-abstrakt språk, og et økende trykk på målbare læringsresultat, har ført til en innsnevring av elevenes grunnlag for læring ... -
"Hver mann skal elske sin kone som seg selv, og hun skal ha respekt for sin mann" (Ef 5:33) : en tolkning av Ef 5:21-33
(Master thesis, 2013-11-25) -
"Hvilke erfaringer har samfunnsfaglærere med opplæring i diskusjoner?"
(Master thesis, 2023)Dagens skole er preget av en dialogisk tilnærming til undervisningen, i motsetning til den tidligere tradisjonelle undervisningen hvor pugging og gjentakelse av stoff stod sentralt. Det er nå et sosiokulturelt perspektiv ... -
Hvilke kvaliteter finnes ved trosopplæringsmateriell som blir tatt i bruk i hjemmet? : en kvalitativ intervjuundersøkelse med foreldre om hjemmets bruk av utdelingsmateriell i trosopplæringen
(Master thesis, 2020)Denne undersøkelsen er gjennomført med et ønske om å lære mer om hva som er nyttig trosopplæringsmateriell til utdeling for bruk hjemme. Dette temaet er relevant fordi menighetene i Den norske kirke deler ut mange gaver ... -
"Hvilke løsningsstrategier tar elever på 8.trinn i bruk i møte med figurmønstre?" En kvalitativ teoridrevet videostudie av elevers bruk av løsningsstrategier på 8.trinn i arbeid med oppgaver om figurmønster.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvilke løsningsstrategier elever på 8.trinn tar i bruk i møte med figurmønstre. Begrepet «løsningsstrategier» er delt opp i to underbegreper generaliseringsstrategier og løsningsstrategier ... -
"Hvilke pedagogiske- og fagdidaktiske vurderinger legger lærere til grunn ved bruk av digitale spill i i samfunnsfaget?" En kvalitativ studie av tre læreres erfaringer og vurderinger av digitale spill i samfunnsfaget.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er bruk av digitale spill i samfunnsfagundervisningen. Problemstillingen lyder som følger: «Hvilke pedagogiske- og fagdidaktiske vurderinger legger lærere til grunn ved bruk av digitale spill i ... -
Hvilke tilnærminger til undervisning har lærere i samfunnsfag på ungdomsskolen i møte med kildekritikk? En kvalitativ studie av samfunnsfaglæreres undervisning om kildekritikk
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke problemstillingen: Hvilke tilnærminger har lærere i samfunnsfag på ungdomsskolen i møte med undervisning om kildekritikk? Problemstillingen bygger på at kritisk tenkning ... -
Hvilken forståelse har barnehagelærere av barns medvirkning i barnehagen? : en studie om fenomenet medvirkning sett fra pedagogenes synsvinkel
(Master thesis, 2020)Oppgavens tittel og formål Denne studien har følgende problemstilling: Hvilken forståelse har barnehagelærere av barns medvirkning i barnehagen? Vi valgte denne problemstillingen fordi vi begge gjennom utdanning og praksis ...