"Hva er førsteklasselærerens praksis i arbeid med fonologisk bevissthet og vokabular, og i hvilken grad begrunner de dette arbeidet opp mot forebygging av lesevansker?"
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3093980Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien har vært å undersøke tre førsteklasselæreres praksis i arbeidet med fonologisk bevissthet og vokabular, og i hvilken grad de begrunner denne praksisen opp mot forebygging av lesevansker. Datamaterialet til denne undersøkelsen har blitt samlet inn gjennom tre kvalitative semi-strukturert intervju. Informantutvalget besto av norsklærere som for tiden jobber eller har jobbet på førstetrinn.
Funnene viser at lærerne benytter ulike aktiviteter for å fremme fonologisk bevissthet. Alle tre lærere legger vekt på fonembevissthet, mens to av dem også fremhever betydningen av stavelsesbevissthet og rimebevissthet. Når det gjelder vokabulararbeid, implementerer lærerne ulike tiltak for å styrke elevenes vokabular, blant annet gjennom aktiv bruk av språket, spill og samtaler, samt arbeid med ordlæringsstrategier og daglig fokus på ord og begreper.
Funnene viser også at det kan tyde på at lærerne er mindre bevisst på arbeidet systematiske med vokabulararbeidet sammenlignet med fonologisk bevissthet. Lærerne erkjenner viktigheten av vokabulararbeid, men implementeringen av en systematisk tilnærming blir utfordrende på grunn av andre prioriteringer, samt begrensede ressurser og tid. De uttrykker også vanskeligheter med å gi individuell oppfølging til elever innenfor området fonologisk bevissthet og vokabular, og det tydeliggjøres behovet for mer ressurser og tid.
Begrunnelsen for arbeidet med fonologisk bevissthet knyttes i stor grad opp mot forebygging av lesevansker, der lærerne er bevisste på viktigheten av å styrke de svakeste elevene. Imidlertid blir ikke vokabulararbeidet i samme grad begrunnet med tanke på lesevansker, trolig på grunn av fokuset på bokstavlyder og begrensninger knyttet til tid og ressurser.
Abstract:
The purpose of this study has been to investigate the practices of three first-grade teachers in promoting phonological awareness and vocabulary, and the extent to which they justify these practices in relation to preventing reading difficulties. The data for this study was collected through three qualitative semi-structured interviews. The sample consisted of Norwegian language teachers currently working or having worked in first grade.
The findings show that the teachers employ various activities to promote phonological awareness. All three teachers emphasize phoneme awareness, while two of them also highlight the importance of syllable awareness and rhyme awareness. Regarding vocabulary work, the teachers implement different measures to enhance students vocabulary, including active language use, games and conversations, as well as word learning strategies and daily focus on words and concepts.
The findings also suggest that the teachers may be less conscious of systematic vocabulary work compared to phonological awareness. The teachers recognize the importance of vocabulary work, but implementing a systematic approach becomes challenging due to other priorities, as well as limited resources and time. They also express difficulties in providing individual support to students in the areas of phonological awareness and vocabulary, indicating the need for more resources and time.
The justification for phonological awareness work is largely linked to preventing reading difficulties, where the teachers are aware of the importance of strengthening the weakest students. However, vocabulary work is not justified to the same extent in relation to reading difficulties, likely due to the focus on letter sounds and constraints related to time and resources.