Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaug, Vegard
dc.date.accessioned2013-10-18T08:02:45Z
dc.date.available2013-10-18T08:02:45Z
dc.date.issued2013-10-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/172027
dc.description.abstractSammendrag Som mennesker er vi alle annerledes enn vår neste. Det er med andre ord normalt å være annerledes. Jeg har i denne avhandlingen søkt å forstå fenomenet annerledeshet som et eksistensielt fenomen som kommer forut for etnisk, kjønnsmessig, kulturell og funksjonsmessig forskjellighet, og hva det innebærer å være annerledes i en pedagogisk sammenheng. Slik jeg ser det gjennom min studie av filosofiske tekster av Levinas og Arendt, som begge tilhører den kontinentale tradisjonen, er annerledesheten et relasjonelt fenomen som kommer til syne i våre handlinger innad i en relasjon til den andre (Arendt 1958). Gjennom annerledesheten har menneske mulighet til å handle på uendelig mange måter, og våre relasjoner med andre blir dermed ukalkulerbare (Levinas 1996; Biesta 2001). Annerledesheten er slik grunnlaget for menneskets frihet og moral. Men for at barnet skal kunne realisere sitt potensiale for frihet, og ha mulighet til å finne sin livsform, er barnet avhengig av at den voksne trer inn i en pedagogisk relasjon, med intensjon om å være der for barnet og hjelpe det til å realisere sitt iboende potensiale. I den kontinentale tradisjonen er denne relasjonen selve utgangspunktet for å leve pedagogisk med barn (Dilthey 1971). Den pedagogiske relasjonen bygger på respekt og kjærlighet til barnet og hans eller hennes annerledeshet. Denne anneledesheten oppstår når den voksne erkjenner barnets personlige behov i det barnet kommer fremfor den voksne i sin sårbarhet og ’i kraft av’ sin annerledeshet (Levinas 1993; Levinas 1996). Den pedagogiske kjærligheten setter pedagogen i stand til å ivareta barnets annerledeshet og til å opprettholde relasjonen til tross for prøvelser og utfordringer, ved at pedagogen viser barnet en tillit som er uten grunn, gjennom håpet som lever i kjærligheten til barnet. Når jeg skulle forsøke å forstå fenomenet annerledeshet og opplevelsen av annerledesheten i pedagogiske situasjoner, var det for meg viktig å gi en stemme til barna og få del i deres opplevelse. Jeg valgte en hermeneutisk fenomenologisk tilnærming til fenomenet ettersom hermeneutisk fenomenologi, både vektlegger barns opplevelser som sentralt for å bedre pedagogisk praksis og ser ”lived experience” som utgangspunktet for å forstå menneskelige fenomener (van Manen 1997). For å få del i barnas opplevelser valgte jeg å gjennomføre to fokusgruppesamtaler med åtte barn. Ut fra materialet valgte jeg ut noen av barnas opplevelser som jeg opplevde inneholdt små spor av annerledeshet i form av både direkte og indirekte uttrykk. I fortolkningsarbeidet etterstrebet jeg en hermeneutisk fenomenologisk arbeidsmåte for å forsøke å utforske meningen og dybden i disse uttrykkene, og for å prøve å få en forståelse for annerledeshetens uttrykk, dilemmaer og konsekvenser for pedagogisk praksis. 4 Dette innebar at jeg tolket materialet ut fra en hermeneutisk vekselvirkning mellom uttrykkenes deler og helhet, og utfra min teoretisk og erfarte forståelse av annerledesheten og barnas opplevelser av sin annerledeshet. Jeg har gjennom hele arbeidet lagt vekt på fenomenologiens fokus på skriving som forskerens muligheten ”to measure our thoughtfulness” (van Manen 1989:238). Gjennom å arbeide på en slik måte i møtet med barns ”lived experience”, åpnet det seg helt nye dører i min forståelse av hva det vil si å være barn, og hvordan de opplever sin egen annerledeshet. De lot meg få innblikk i sin verden ved at de delte av sine opplevelser. De gav gjennom sine opplevelser liv til min teoretiske forståelse av annerledeshet og den pedagogiske relasjonen, samtidig som deres opplevelser også utvidet og utdypet denne forståelsen. Ved å få dette innblikket i barnas verden ble det klart for meg hvor viktig det er for barn å få leve i en pedagogisk relasjon med en voksen eller lærer der de opplevde en trygg og kjærlig atmosfære som gir de rom og mulighet til, og tro på å være seg selv, og til å utforske sin egen annerledeshet. Det ble slik også tydelig hvor viktig det var å ivareta denne annerledesheten for at barna skulle ha mulighet ”to find his [or her] own life and form” (Nohl i Spiecker 1984:203-204). Det ble klart for meg at det kun er gjennom vår kjærlighet til barnet og dets annerledeshet at vi som pedagoger har muligheten å handle på en oppmerksom, taktfull og pedagogisk måte, som både ivaretar det enkelte barns annerledeshet og pedagogikkens muligheter i møte med omverdenens kunnskap og kultur.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectpedagogikkno_NO
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.titleDet er normalt å være annerledes : en utforskning av fenomenet annerledeshet knyttet til en kvalitativ studie av en gruppe barns opplevelse av annerledeshet i pedagogiske situasjonerno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber149no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel