NLA Høgskolen
NLA Brage er et åpent arkiv over NLA Høgskolens faglige, elektroniske ressurser / NLA Brage is the NLA University College Institutional Archive. NLA Brage contains master theses
Collections in this community
-
Bokanmeldelser [3]
-
Bokkapitler [38]
-
Bøker [3]
-
Databaser [1]
Databaser med oversikt over ulike ressurser -
Forelesninger [1]
-
Tidsskriftartikler [95]
Tidsskriftartikler publisert av forskere ved NLA Høgskolen
Recent Submissions
-
Et litteraturstudium av hvordan Lévinas’ etiske tenkning kan belyse den pedagogiske relasjonen i en kontinental tradisjon
(Master thesis, 2024)Bakgrunnen for oppgaven er min erfaring som pedagog blant annet i Indonesia. Da jeg kom tilbake, erfarte jeg at den norske skolen er i endring. Jeg reflekterte over om endringene er til barnas beste, og valgte å undersøke ... -
What do young Christian girls in Western Norway think of joy, happiness, and leading a good life, and how do they relate it to faith and church?
(Master thesis, 2024)In this thesis I have investigated the concepts of joy, happiness, and a good life as well as their relationship to faith, church and Christian youth work. Working among youth, the question of relevance of faith and church ... -
Islamic (Comm)unity in Ethnic Diversity: Religious Practice of Somali Muslims attending a Multiethnic Mosque in Norway
(Master thesis, 2024)Patterns of migration from predominantly Muslim countries to Norway have caused Muslims to negotiate their religious practices in an unfamiliar context and location. This thesis aims to explore the daily religious practices ... -
I see you; you see me! Fargespill as an arena for identity construction among the actors
(Master thesis, 2024)This thesis explores the transformative impact of the Fargespill (kaleidoscope) project on the identity formation of its participants in Norway. Fargespill, a cultural initiative blending music, dance, and performance ... -
Exploring Experiences of Discrimination in the Norwegian Labour Market: The Case of Asian and African
(Master thesis, 2024)The study aims to explore the experiences of exclusion among international students while searching for employment in the low-skilled sectors of the Norwegian labour market. This study is qualitative and based on the ... -
The identity formation of queers with ethnic minority background in Norway
(Master thesis, 2024)This dissertation has aimed to understand how the experiences of queers with ethnic minority backgrounds, both good and bad, can be of influence how they create their identities. The participants of this dissertation have ... -
Danningsberedskapen i matematikkundervisningen. En kvalitativ undersøkelse av matematikklæreres didaktiske praksis på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Alle elever har en iboende danningsberedskap – en latent evne til å lære og la seg danne (Mollenhauer, 1996, s. 23). Skolens drives med et dobbelt mandat om å utdanne og danne hele mennesket. Nyere undersøkelser ... -
KONTROVERSIELLE TEMAER I KRLE. En kvalitativ studie av hvordan utvalgte lærere arbeider med kontroversielle temaer i KRLE-undervisningen
(Master thesis, 2024)Hvilke temaer regner lærere som kontroversielt, og i hvilken grad blir kontroversielle temaer tatt opp i KRLE-faget? Dette er noen av spørsmålene denne masteroppgaven drøfter i lys av den nye læreplanen (LK20) og ... -
Flerspråklige elever sin opplevelse av norskopplæringen. En kvalitativ studie av tre flerspråklige elever sin opplevelse av norskopplæringen, og deres utrykk for mestring.
(Master thesis, 2024)I takt med det økende kulturelle mangfoldet i norske skoler, er det også et økende behov for kunnskap hos lærere i å ha kompetanse til å tilrettelegge for norskopplæringen i et andrespråks perspektiv. Masteroppgaven har ... -
Hva slags innhold finnes i kapittel om religionskritikk i KRLE-lærebøker? En kvalitativ tekstanalyse av ni KRLE-lærebøker på ungdomstrinnet, utgitt fra 2002 til 2023
(Master thesis, 2024)Oppgaven har hatt som mål å svare på problemstillingen: Hva slags innhold finnes i kapittel om religionskritikk i KRLE-lærebøker for ungdomstrinnet? For å konkretisere denne, er det laget forskningsspørsmål som prøver ... -
Utforskning av lærerens arbeid med LØVE prosjektet med fokus på å fremme elevenes sosiale kompetanse. Hvordan jobber lærere med LØVE-prosjektet for å fremme elevenes sosiale kompetanse?
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Som fremtidig lærer synes jeg det er relevant for meg å forske på hvordan man kan arbeide med å fremme elevenes sosiale kompetanse, ved hjelp av livsmestringsprosjekter. Sosial kompetanse er et viktig tema, og ... -
Kontroversielle tema i undervisning om islam. En kvalitativ studie av KRLE-læreres erfaringer med og refleksjoner omkring kontroversielle tema i undervisning om islam
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven har som formål å utforske hvordan et utvalg KRLE-lærere forholder seg til kontroversiell tematikk i undervisning om islam. Hensikten med undersøkelsen er å få et innblikk i lærernes tilnærming til den ... -
Når religion kolliderer. En kvalitativ innholdsanalyse av religiøse konflikter i KRLE-lærebøker på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en litteraturstudie av lærebøker i KRLE-faget på ungdomstrinnet, og fokuserer spesifikt på fremstillingen av religiøse konflikter i læreverkene «Horisonter» 8, 9 og 10, «Store spørsmål 8-10» og ... -
Hvordan bidrar skolefraværsteam til å fremme skolens ivaretagelse av elever med stort skolefravær? En kvalitativ studie om ansatte i skolefraværsteam sine erfaringer
(Master thesis, 2024)Sammendrag Opplæringsloven (1998, §9A-2) belyser at alle barn har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Skolefraværsteam er et tverretatlig sammensatt team som er etablert i ulike ... -
Om innføringen av historisk empati i læreplanen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som ser pa hvordan samfunnsfagslarere forholder seg til lareplanen og historisk empati. Begrepet historisk empati ble forst innfort i lareplanen ved Lareplanverket for Kunnskapsloftet ... -
Erfaringer med å være minoritetsnorsk i skolen - Fortellinger om inkludering, ekskludering og samfunnsfagets muligheter
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om hvilke erfaringer unge voksne har med å ha minoritetsnorsk bakgrunn i norsk skole. Spesielt retter oppgaven seg mot erfaringer knyttet til samfunnsfaget, men den viser også ... -
Blended learning i begynneropplæringen i matematikk: En kvalitativ studie
(Master thesis, 2024)Denne studien har som mål å finne ut av hva tre matematikklærere opplever som potensial og utfordringer knyttet til arbeid mot matematisk kompetanse ved bruk av blended learning. Problemstillingen som studien søker å finne ... -
Hvilke muligheter og utfordringer opplever tre lærere med å støtte elevers matematiske resonnement i helklasseromsdiskusjoner? En kvalitativ studie som søker innsikt i tre læreres opplevelser og erfaringer med å lede helklassesamtaler med fokus på elevers matematiske resonnement
(Master thesis, 2024)Helklassesamtaler er viktige for elevers forståelse, læring, og utvikling i matematikk, men mange lærere opplever det krevende å lede matematiske samtaler i helklasserommet som oppleves meningsfulle for elevene. Denne ... -
Rasisme, fordommer og diskriminering i lærebøker for samfunnsfag
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven handler om hvordan rasisme, fordommer og diskriminering blir fremstilt i lærebøker for samfunnsfag på ungdomstrinnet, og i hvilke sammenhenger fenomenene blir gjort relevante. Oppgaven baserer seg på ... -
Historisk tenking og primærkilder i undervisning
(Master thesis, 2024)Dette masterprosjektet har som formål å undersøke hvordan elever på ungdomstrinnet arbeider med historisk tenkning i forbindelse med primærkilder. Læreplanen for samfunnsfag, formidler høye mål for anvendelse av både ...