Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHåvardstun, Lene
dc.date.accessioned2013-11-19T09:45:03Z
dc.date.available2013-11-19T09:45:03Z
dc.date.issued2013-11-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/172101
dc.description.abstractSAMMENDRAG Frafall av lærere i skolen er ikke et ukjent fenomen, og ifølge Utdanningsforbundet slutter omkring en tredjedel av lærerne i løpet av de første tre til fem årene i yrket. Det kan føre til lærermangel i skolen i løpet av de neste ti årene dersom det ikke settes inn tiltak for rekruttering og for å forhindre at nye (og gamle) lærere velger å slutte i yrket. Veiledning av nytilsatte nyutdannede lærere er et tiltak som skal hjelpe de nyutdannede den første tiden i sin yrkeskarriere, og forhåpentligvis redusere frafallet. Siden 1997 har ulike forsøk blitt gjennomført i Norge, og i 2009 inngikk Kunnskapsdepartementet (KD) og Kommunesektorens organisasjon (KS) en avtale om veiledning av nytilsatte nyutdannede pedagoger i barnehagen og skolen (intensjonsavtalen). Hensikten er at alle nytilsatte nyutdannede lærere skal få tilbud om veiledning på arbeidsplassen. Avtalen setter ikke krav til verken nyutdannet eller skole, men oppfordrer og anbefaler mye. Dette er den også blitt kritisert for. Ulike kartleggingsundersøkelser viser at mye av veiledningen som skjer er tilfeldig, og at ikke alle nyutdannede mottar eller blir tilbudt veiledning. Utgangspunktet for denne oppgaven er å finne ut mer om hvordan de nyutdannede blir fulgt opp av skolen, og om de i det hele tatt har mottatt et tilbud om veiledning. Studien tar i bruk kvalitativt intervju av seks nytilsatte nyutdannede lærere ved fem ulike skoler, samt dokumentanalyse av tidligere kartleggingsundersøkelser. Resultatene viser at det er stor forskjell i hvilken type veiledning som blir gitt. Av informantene var det kun en av dem som fikk systematisk veiledning med egen veileder, mens de andre fikk oppfølging i team eller av tilfeldige kollegaer. Det var heller ikke samsvar når det gjaldt organisering og innhold av den oppfølgingen som ble gitt, men funnene tyder på at det stort sett var behovsbasert. Den tilfeldige praksisen ser ut til å være en følge av intensjonsavtalens mangel på krav til skole og nyutdannet. Oppgaven konkluderer med at det er behov for veiledning at nytilsatte nyutdannede lærere, men at det må stilles strengere krav til partene, fortrinnsvis ved å gjøre veiledningen obligatorisk. Det må også settes tydeligere retningslinjer for innhold og organisering for at veiledningen ikke skal bli tilfeldig og ustrukturert. Først da vil intensjonsavtalen kunne virke etter sin hensikt.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectpedagogikkno_NO
dc.subjectspesialpedagogikkno_NO
dc.subjectnytilsatteno_NO
dc.subjectoppfølgingno_NO
dc.subjectmentorerno_NO
dc.title"Veiledning av nyutdannede lærere"no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber99no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel