"Alle gjør alt" : hvordan pedagogiske ledere leder og organiserer assistenter i base- og avdelingsbarnehager : en kvalitativ studie
Abstract
I denne studien har formålet vært å finne ut hvordan de pedagogiske lederne leder og organiserer assistentene i ulike barnehageformer; avdelingsbarnehager og basebarnehager.
I de senere årene har norsk barnehagesektor gjennomgått store endringer som følge av statlige reformer og samfunnsmessige endringer. Under Stoltenberg II-regjeringen kom det en tiltredelseserklæring om full barnehagedekning, der alle barn mellom 1-5 år har rett til barnehageplass. For å nå den politiske målsetningen har det forekommet en rask utbygging av nye barnehager, og nasjonale retningslinjer angående barns alder og antall barn i gruppen har blitt gjort mer fleksible for å imøtekomme kravet om full barnehagedekning. Barnehagesatsningen i Norge de senere årene har ført til utvikling av barnehager med ulike utforminger og planløsninger, deriblant basebarnehager. Det har altså oppstått en ny organiseringsform. Vi har gått fra tradisjonelle avdelingsbarnehager til blant annet basebarnehager, samtidig som barnehagene har blitt større. Spørsmålet som jeg synes det er naturlig å stille seg, er om den nye organiseringsformen får en betydning for de pedagogiske lederne i deres måte å lede og organisere assistentene på?
Oppgaven kan være nyttig for personer som har tilknytning til, eller interesserer seg for, ledelse og organisering barnehagesektoren. Det er viktig med grunnleggende kunnskaper om organisering og ledelse ettersom barnehagene har stor frihet til å velge organiserings– og ledelsesformer. Denne oppgaven kan bidra til refleksjon og diskusjon rundt ledelse og organisering i barnehagene.
Avhandlingens problemstilling er belyst gjennom kvalitative intervju og innsamlede dokumenter fra barnehagene som har deltatt i studien. Fire pedagogiske ledere og fire assistenter har blitt intervjuet, der pedagogisk leder og assistent har tilhørt samme base eller avdeling. Datamaterialet og teori har dannet grunnlaget for å besvare problemstillingen. Jeg har benyttet meg av organisasjonsteori og ledelsesteorier.
6
Ut ifra studiens funn ser det ut som om det er lite forskjell mellom base- og avdelingsbarnehage i hvordan de pedagogiske lederne leder og organiserer assistentene. Når det gjelder organisering av ansvars- og arbeidsoppgavene inne på basen eller på avdelingen kan det se ut som om barnehagene har en flat struktur. Barnehagene er preget av en kultur hvor likhet og demokrati står sentralt. Det kan se ut som om den nye barnehageformen, basebarnehage, har videreført denne kulturen fra avdelingsbarnehagene, samtidig som avdelingsbarnhagene opprettholder den.
Videre viser funnene fra studien at det ser ut som om de pedagogiske lederne hovedsakelig benytter seg av en relasjonsorientert lederstil. De pedagogiske lederne vektlegger å skape gode relasjoner med og mellom medarbeiderne og at trivsel i personalgruppen er viktig. Imidlertid kommer det også frem at de pedagogiske lederne tar i bruk situasjonsbestemt ledelse. Det kommer også frem at det kan se ut som om de pedagogiske lederne i basebarnehagene til tider benytter seg i større grad av en mer oppgaveorientert lederstil enn det som forekommer i avdelingsbarnehagene.