En studie av noen lærere sin opplevelse av sider ved den nye ledelsesmodellen i Bergen kommune : mange kokker, mye søl?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2358302Utgivelsesdato
2015-10-28Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne masteroppgaven er å få innsikt i hvordan noen lærere ved en skole opplever den nye ledelsesmodellen og sider ved den i Bergen kommune. Undersøkelsen er gjennomført blant lærere i en bergensskole om deres opplevelse etter at den nye ledelsesmodellen og skolevandring ble innført. Intensjonene i ledelsesmodellen er å legge til rette for observasjon og veiledning i daglig praksis for på den måten skape økt fokus på pedagogisk ledelse.
Vi har valgt en kvalitativ forskning med en fenomenologisk tilnærming. Vår forskning er først og fremst basert på intervjusamtaler med fem lærere, men vi har også valgt å bruke et spørreskjema for å få frem flere lærerstemmer, samt intervju med ledelsen for å danne et bakteppe for intervjuene med lærerne. Det transkriberte materialet er blitt kategorisert, analysert og drøftet. I drøftingsdelen har vi tolket resultater i lys av teori om ledelse, skolekultur og lærende organisasjoner, samt ulike organisasjonsteoretiske perspektiver.
Resultatene fra undersøkelsen viser at det har oppstått en del utfordringer i forbindelse med innføring av ledelsesmodellen. Strukturen legger opp til flere ledere i et samlet lederteam. Dette lederteamet blir av lærerne på skolen opplevd som lite samkjørt og tilgjengelig, og lærerne sitter derfor igjen med en opplevelse av en ledelse som består av mange kokker og mye søl. Våre funn i studien viser at skoleeiers prosjektforberedelser i større grad bør åpne opp for involvering av skoleledelsen for at de i skal kunne føle et eierforhold til ledelsesmodellen og skolevandring.
En struktur rundt tilbakemeldingene blir opplevd som fraværende, men dette ser ut til å bli kompensert med en uformell tilbakemeldingskultur, da lærerne opplevde at de kan søke støtte og tilbakemelding ved behov etter eget ønske.
Svarene fra intervjuene viser at ledelsesmodellen har ført til tettere koblinger mellom skoleledelsen og lærerne, men at lærerne er skeptiske da kunnskapsoverføring stort sett skjer på det uformelle plan. Svarene tenderer mot at lærerne opplever at ledelsen har innflytelse på skolens læringsmiljø, men flertallet opplever ikke tettere oppfølging og tilbakemelding slik intensjonene er i den nye ledelsesmodellen.