Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKrey, Siss-Helen
dc.date.accessioned2017-04-26T12:15:43Z
dc.date.available2017-04-26T12:15:43Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2440932
dc.description.abstractBarnevernet er regulert av lov om barneverntjenester LOV-1992-07-17-100 (Barnevernloven, 1992). Barnevernet har i oppgave å sørge for at alle barn i Norge får en trygg og god start på livet. De som ikke får dette hjemme skal til rett tid få hjelp av barnevernet (Barnevernloven, 1992). Når et barn bor på en institusjon er det institusjonen som har ansvar for den daglige omsorgen på vegne av barneverntjenesten (Barnevernloven, 1992). Alle handlinger som berører et barn skal gjøres med en grunnleggende tanke om barnets beste (Menneskerettsloven - mrl, 1999). ”Pedagogikk er per definisjon alltid forbundet med evnen til å skjelne mellom hva som er til det gode og hva som ikke er til det gode for barn” (Van Manen, 2001, s. 9). I en europeisk kontinental pedagogisk tradisjon beskrives pedagogiske relasjoner som grunnleggende for all pedagogisk praksis (Sævi, 2013, s. 242). Det er denne tradisjonen jeg har valgt å ha som teorigrunnlag for denne studien. I denne tradisjonen tas det fram at dersom relasjonen mellom voksen og barn skal være en pedagogisk relasjon må ””...”den voksnes intensjon være rettet mot å gi barnet kontinuerlig kjærlighet, troverdighet, sikkerhet, varighet og hjelp til å bygge en fremtid" (Sævi, 2013, s. 239). I denne asymmetriske relasjonen har den voksne makt over den unge. Denne makten har den voksne selv ansvar for og dette ansvaret vil oppleves forskjellig fra person til person (Sævi, 2015, s. 83). Dette gjør at det er viktig at den voksne er seg dette ansvaret bevisst og at det er gjenstand for refleksjon. Primærkilder er blant annet Sævi (2007, 2013, 2014, 2015) Van Manen (2001) og Spiecker (1984) som skriver om pedagogikk fra en kontinental europeisk tradisjon. Forskningsspørsmålet er ”Hva kommer fram om den pedagogiske relasjonen mellom ansatt og ungdom på institusjon, og de ansattes ansvar i en slik relasjon, i dokumenter om barnevernsinstitusjoner utarbeidet i perioden 2004-2016?” Jeg har brukt en induktiv kvalitativ innholdsanalyse for å besvare forskningsspørsmålet. Dokumentene som ble undersøkt er tilgjengelig for alle. Dette er dokumenter som omhandler barnevernsinstitusjoner og som ligger på bufdir (Barne,- ungdoms- og familiedirektoratet) sine internettsider. Hovedkonklusjonene er at begrepet pedagogisk relasjon ikke blir brukt i dokumentene. Likevel forekommer det beskrivelser av kvaliteter som kan tilsi at enkelte steder er det pedagogiske relasjoner det skrives om. Det var også en bevissthet rundt det at ansatte har et ansvar i relasjonen med de unge når det kom til makt i relasjonen og tvangsbruk på institusjonen. Dette ansvaret var ikke nevnt om andre aspekt i relasjonen. Det blir ikke brukt forskjellige beskrivelser av relasjonen mellom ansatt og ungdom eller ansatte seg imellom og enkelte steder kan det virke som at ungdommen regnes som medansvarlig for at relasjonen skal være god. I disse beskrivelsene kan ikke relasjonen være pedagogisk.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.subjectbarnevernnb_NO
dc.titleDen pedagogiske relasjonen og ansvar i denne relasjonen i barnevernsinstitusjoner : en kvalitativ innholdsanalyse av dokumenter som omhandler barnevernsinstitusjonernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber104nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel