Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEndal, Marta
dc.date.accessioned2017-09-26T06:33:27Z
dc.date.available2017-09-26T06:33:27Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2456627
dc.description.abstractFormålet med denne masteravhandlingen har vært å bevisstgjøre meg selv på hvordan jeg tilrettelegger for og bruker elevenes medvirkning i undervisningen. For å få innblikk i elevenes opplevelse av medvirkning har jeg intervjuet fire elever med dysleksi om deres opplevelse av medvirkning i undervisningen. Problemstillingen for masteravhandlingen er: Hvordan opplever elever med dysleksi sine muligheter til å medvirke i undervisningen? Jeg har gjennomført semistrukturerte intervju med to elever på tiende trinn og to elever på fjerde trinn. I problemstillingen er det gjort en avgrensning av utvalget til å gjelde elever med dysleksi. Utgangspunktet for medvirkning presiseres i ulike lover og forskrifter. FNs barnekonvensjon, Opplæringsloven og gjeldende læreplan legger føringer for hvordan medvirkningen i skolen skal være. I tillegg til dette bygger avhandlingen på historie og teori om medvirkning og aspekt ved opplæringen som jeg anser som sentrale innen tematikken min, som anerkjennelse, tillit og samarbeid. Jeg presenterer også relevant forskning om temaet. Barneombudets fagrapport fra 2017 beskriver spesialundervisningen slik den er i dag og foreslår endringer. Analyse- og drøftingsarbeidet er gjort ved å organisere det elevene fortalte i tre hovedtema: «Hvordan forstår elevene sin egen vanske», «Hvordan er undervisningen tilrettelagt og elevenes opplevelse av dette» og «Hva elevene legger i medvirkning og deres erfaringer med det». Ønske om å bli respektert, lyttet til og hørt på var viktig for elevene. Deres opplevelse av medvirkning i undervisningen var varierende, men felles for dem alle var at de hadde begrenset kunnskap om temaet. En av elevene var ikke særlig opptatt av å medvirke og synes det er greit at læreren bestemmer. Flere av elevene opplevde at deres medvirkning var avhengig av lærerens personlige egenskaper, og at trivselen og medvirkningen var høyere i fag de mestrer og med lærere de liker. Flere av elevene fortalte om manglende rutiner og dårlig planlegging og organisering av undervisningen. Jeg opplever at mine funn, selv om det er få informanter, i stor grad samsvarer med det Fagrapporten fra Barneombudet (2017) er kommet frem til. Arbeidet med masteravhandlingen har for meg opplevdes meningsfylt og lærerikt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjecttilpasset opplæringnb_NO
dc.subjectbrukermedvirkningnb_NO
dc.titleEn kvalitativ studie av elever sin opplevelse av medvirkning i undervisningennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber116nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel