Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAkers, James Russell
dc.date.accessioned2018-09-18T10:41:55Z
dc.date.available2018-09-18T10:41:55Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2563158
dc.description.abstractBakgrunn og formål Barn og unge bruker store deler av sin hverdag på skolen sammen med både medelever og lærere. På denne sosiale arenaen møter læreren elever med forskjellig bakgrunn, levevilkår og personligheter, og de har en sentral rolle i deres faglige og sosiale utvikling. Det er en økning i psykiske helseproblemer blant barn og unge i dag. Formålet med denne undersøkelsen var å kunne bidra med mer kunnskap om hvordan læreren ved å sette inn forebyggende tiltak kan redusere en negativ utvikling hos eleven og fremme resiliens. Problemstilling Hvordan kan læreren fremme resiliens hos elever i skolen? - Hvilke betydning har lærerens relasjonskompetanse for utvikling av resiliens hos eleven? - Hva kan læreren gjøre for å styrke elevenes faglige og sosiale kompetanse? - Hva er det som skiller læreren som beskyttende faktor i forhold til andre beskyttende faktorer? Denne studiens hovedproblemstilling og underspørsmål har fokus på mine informanters egne opplevelser og deres tanker om hvilke faktorer og tiltak som har bidratt til resiliens hos eleven. Metode Jeg har valgt et semistrukturert intervju som metode i studien. Utvalget besto av tre informanter; en kvinne på 40 år, og to menn på henholdsvis 29 år og 62 år. Jeg har brukt en intervjuguide i undersøkelsen som dreiet seg om mine informanters tanker om rollen som lærer, det psykososiale miljøet, mestring og relasjon som resiliente faktorer. Analyse Analyse av datamaterialet tok utgangspunktet i den hermeneutiske spiralen der fortolkning står sentralt. Kvales (2015) analysemetode ble anvendt gjennom hele oppgaveskrivningsprosessen. Tolkningen av resultatene tok utgangspunkt i Maxwells (1992) fem kategorier for evaluering av validitet: deskriptiv validitet, tolkningsvaliditet, teoretisk validitet og generaliserings- og evalueringsvaliditet. Resultater I analysen av oppgavens forskningsresultater kom det fram at læreren i grunnskolen kan ha en sentral rolle i utviklingen av elevenes resiliens. Derimot kan ikke læreren gi resiliens til eleven fordi det er en livslang prosess avhengig av både individets oppfattelse av resiliens i eget miljø og av de beskyttelses- og risikofaktorer som er tilstede. Læreren kan sørge for å gi elevene gode og positive opplevelser og legge til rette på en slik måte at betingelsene for utvikling av sosiale og faglige ferdigheter hos elevene er optimale, noe som i neste omgang gjør at resiliente prosesser kan settes i gang. I denne studien var de viktigste beskyttende faktorer som kunne bidra i elevens utvikling, gode relasjoner blant lærer-elev, et godt psykososialt læringsmiljø, sosial kompetanse, positive forventninger, et godt samarbeid mellom skole og hjem og lærerens evne til å oppfatte faresignaler hos eleven.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.subjectpsykisk helsenb_NO
dc.subjectmestringsevnernb_NO
dc.subjectsosial kompetansenb_NO
dc.subjectpsykososialt læringsmiljønb_NO
dc.titleHvordan kan læreren fremme resiliens hos elever i skolen? : en kvalitativ studie av tre læreres tanker om læreren som beskyttende faktor for risikoutsatte elevernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber137nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel