Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHesthammer, Kristoffer
dc.date.accessioned2018-09-19T11:56:31Z
dc.date.available2018-09-19T11:56:31Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2563458
dc.description.abstractSom yrkesutøver må man i hverdagen foreta en rekke beslutninger. Regler vil her være nyttig, men ikke alltid tilstrekkelig til å løse alle problemer. Læreryrket har historisk sett blitt omtalt som en semiprofesjon grunnet påstander om en utydelig kunnskapsbase, begrenset autonomi og manglende etiske retningslinjer (Ohnstad, 2015, s. 17-18). Det sies at man som lærer hver dag står ovenfor rundt 700 valg og etiske dilemmaer (Ohnstad, 2015, s. 5). Flere av situasjonene lærere møter preges av uforutsigbarhet og mangel på klar sikt, og aktualiserer slik bruken av skjønn. I nyere tid er ifølge Bergem (2014, s. 48) skillet mellom profesjoner og yrker nærmest visket ut, og begrepene benyttes i stor grad om hverandre. Fra politisk hold opplever en likevel økt bruk av profesjonsbegrepet når læreryrket omtales (Kunnskapsdepartementet [KD], 2016a). Samtidig registrer man en økt vektlegging av evidensbasert kunnskap, utvidet femårig lærerutdannelse og utforming av lærerprofesjonens etiske plattform (Ohnstad, 2015, s. 18). Slik aktualiserer også betydningen av lærerens profesjonelle skjønn. Begrepet har blant annet blitt satt fokus på i den nye overordnede del av læreplanen og offentlige utredninger. (KD, 2016a; Utdanningsdirektoratet, 2017b). I rapporten Ekspertgruppa om lærerrollen – et kunnskapsgrunnlag konkluderes det med at utøvelse av skjønn er et kjennetegn i lærerens yrkesutøvelse (KD, 2016a, s. 216-217). Formålet med denne masteroppgaven er å belyse temaet lærerens profesjonelle skjønn med utgangspunkt i læreres forståelse av det. For å undersøke dette har jeg gjennomført fem semistrukturerte intervju med lærere som arbeider i grunnskolen og videregående skole. Videre vil dette analyseres å drøftes opp mot utvalgt teori som er relevant for temaet. Til slutt vil funnene oppsummeres opp mot forskningsspørsmålene: 1. Hvordan forstår lærere begrepet «lærerens profesjonelle skjønn»? 2. I hvilke situasjoner benytter lærere sitt profesjonelle skjønn? 3. Hva er avgjørende for læreres profesjonelle skjønn? Dette er ment å besvare oppgavens problemstilling: Hvordan forstår lærere sitt profesjonelle skjønn?nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.subjectlærerenb_NO
dc.subjectprofesjonalitetnb_NO
dc.subjectlærerrollennb_NO
dc.titleNår regler ikke er tilstrekkelig : en kvalitativ studie av læreres forståelse av sitt profesjonelle skjønnnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber113nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel