Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKurdel, Aleksandra
dc.date.accessioned2018-12-14T13:15:24Z
dc.date.available2018-12-14T13:15:24Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2577767
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen tar for seg temaet «Skolelederes rolle i konfliktarbeid i personalgruppen». Studien har følgende problemstilling: «Hvordan forstår skoleledere sin rolle i konfliktarbeid i personalgruppen?». Jeg stiller følgende underspørsmål, som også danner en disposisjon for oppgaven: 1. Hvordan oppfatter skoleledere sin lederrolle? 2. Hvordan forstår skoleledere konfliktbegrepet? 3. Hvilken rolle har skoleledere i forebyggings- og konflikthåndteringsprosessen? Oppgaven er en del av studiet Master i pedagogikk med vekt på pedagogisk ledelse ved NLA Høgskolen. Den har som formål å få kjennskap til skolelederens forståelse av den rollen de har i konfliktarbeidet i personalgruppen. Studiens metode er kvalitativ og er basert på fire semistrukturerte intervjuer med skolelederne fra ulike skoler. Av studiens funn fremgår det at skoleledernes tilnærming til ledelse og deres oppfatninger knyttet til lederrollen på mange områder er sammenfallende. De opplyser i intervjuene at de retter engasjementet sitt mot de sosiale, relasjonelle sidene ved lederjobben heller enn de administrative. Det er mulig at noe av årsaken til dette kan ligge i studiens tematikk. Når det gjelder informantenes forståelse av konfliktbegrepet, er den preget av tvetydighet. Både et tradisjonelt og et moderne syn kommer fram i skoleledernes uttalelser. Bruk av begrepet konflikt innad i organisasjonen er noe lederne til en viss grad stiller seg skeptiske til. Det er interessant at skolelederne anser fokus på arbeidsmiljø som en viktig faktor i det forebyggende arbeidet knyttet til konflikter i personalgruppen. Likevel blir sammenhengen mellom det å ha konflikt på dagsorden og forebygging av dem underkommunisert. Det er mulig skoleledernes rolle er undervurdert på dette området. I selve konflikthåndteringen uttrykker informantene et ønske om å håndtere konfliktene på lavest mulig nivå. Dette ønsker de å få til ved å være en samtalepartner framfor å bruke konkrete metoder for konflikthåndtering. De knytter ikke behov for utarbeiding av interne prosedyrer til sin forståelse av lederrollen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.subjectkonflikthåndteringnb_NO
dc.subjectkonfliktforebyggingnb_NO
dc.subjectpersonalkonflikternb_NO
dc.subjectskolelederenb_NO
dc.titleSkolelederes rolle i arbeid med konflikter i personalgruppennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber95nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel