Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHeimdahl, Silje Marie
dc.date.accessioned2019-04-11T12:02:07Z
dc.date.available2019-04-11T12:02:07Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2594265
dc.description.abstractBakgrunn for oppgaven Formålet med denne oppgaven var at jeg ønsket å undersøke om det stadig omtalte prestasjonspresset påvirker ungdom og hvordan dette preger deres hverdag. Masteroppgaven vil ha hovedvekt på ungdommenes synspunkt på egen hverdag, og deres opplevelser av press fra ulike arenaer. Det vil bli gjort rede for relevant forskning innenfor utdanning i videregående opplæring og prestasjonspress. De ulike aspektene innenfor temaet vil være blant annet skole og utdanning, foreldre, sosiale medier, psykisk helse og stress. Prosjektets utgangspunkt er problemstillingen: Hvordan opplever elever på yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående skole og elever på påbygg til studiekompetanse prestasjonspress fra foreldre, skole, vennekrets og seg selv? Metode og datainnsamling I dette prosjektet er det benyttet en kvalitativ forskningsmetode. Det er intervjuet fire ungdommer i videregående opplæring om deres synspunkter og opplevelser av prestasjonspress på ulike arenaer i egen hverdag. Ungdommene er i yrkesfaglig utdanningsprogram og påbygg i studiekompetanse. Det er både gutter og jenter med i prosjektet. Data som ble samlet inn i dette prosjektet har blitt fortolket i lys av relevant litteratur på fagområdet. Jeg har brukt etablert teori og forskning på tematikken for å få så gode resultater som mulig. Leseren kan vurdere pålitelighet og gyldighet ved at den metodiske fremgangsmåten er gjort transparent. Teori Faglitteratur som er benyttet i prosjektet er relevant forskning innenfor temaene utdanning i videregående opplæring, prestasjonspress og ungdom; se også andre nøkkelord nevnt nedenfor. Det blir også vist til flere offentlige dokumenter som opplæringsloven, stortingsmeldinger og rapporter, som for eksempel Ungdata, Stress i skolen og Barn og medier, med mer. Dette for å belyse hvordan temaet er benyttet på fagfeltet. Resultater I dette prosjektet kommer det frem at ungdommer kan oppleve press i noen grad på ulike arenaer. Arenaene som er undersøkt er skole, foreldre, jevnaldrende og sosiale medier. De unge forteller om et press hvor det er viktig å prestere i skolen, gjøre foreldrene stolte, og se vellykket og suksessfull ut blant venner og på sosiale medier, samtidig ser vi en flott ungdomsgenerasjon. Vi lever i et samfunn hvor det er blitt vanlig å bli dømt ut ifra hvordan en presterer. Et samfunn som også blir kalt et prestasjonssamfunn. Samfunnet kan sies å ha fått en diagnose, og vi legger ansvaret for å leve opp til samfunnets forventninger på ungdomsgenerasjonen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectprestasjonspressnb_NO
dc.subjectpsykisk helsenb_NO
dc.subjectstressnb_NO
dc.subjectvideregående opplæringnb_NO
dc.subjectsosiale mediernb_NO
dc.titleUngdommer i skolen i et prestasjonssamfunn : en kvalitativ studie av fire elever i videregående opplæringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber101nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel