En kvalitativ studie av ledere i kristne videregående skoler med fokus på skolenes kristne profil og egenart
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2602431Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Kristne friskoler og ledelse er overordnet tema for denne masteroppgaven. Oppgaven
handler om hvordan ledere ved kristne videregående skoler oppfatter og iverksetter sitt
oppdrag for å beholde og videreføre skolens kristne profil og egenart. Skolene er i stor grad
forpliktet på å synliggjøre denne egenarten i lærerplanen i relevante fag (forskrift til
friskolelova, 2006, §2A-2). Søk viser at det er lite tidligere forskning på dette området.
Formålet med oppgaven er å bidra til økt forståelse om hva som skjer på de kristne skolene,
og undersøke hva som kjennetegner ledere som jobber der i dag. Min hovedmotivasjon ved
å undersøke den kristne egenarten, er i stor grad knyttet til egne erfaringer som skoleleder.
Mitt hovedspørsmål i oppgaven er: Hvordan forstår og iverksetter ledere ved kristne
videregående skoler sitt oppdrag, for å beholde og videreføre skolens kristne profil og
egenart? Underspørsmålene belyser hvordan forståelsen blir spredd og utviklet i personalet,
og hvilken praksis skolene har for å synliggjøre profilen inn mot elever og foreldre. Dette ble
undersøkt gjennom fire intervju med rektorer, og fire fokusgruppesamtaler med
mellomledere på fire kristne videregående skoler.
Hovedteoriene som er blitt brukt er Bolman og Deal (2017) sine ulike fortolkningsrammer,
Brunstad (2009) sine teorier om klokt lederskap og Bang og Midelfart (2010) sin teori om
gruppedynamikk. Under teori om skoleledelse er Møller (2016), Lillejord og Børte (2018) og
Abrahamsen, Syse og Øydvin (2016) benyttet.
Viktige funn fra forskningsprosjektet er knyttet til ansvar blant lederne, ansettelsesforhold
og synlighet av egenarten. Studien viser at lederne har høy grad av bevissthet knyttet til
kristen egenart. Et tema som utmerket seg var posisjonen andakt hadde i disse skolene.
Funnene i denne studien kan bidra til å gi økt kunnskap om et tema som i liten grad er
belyst. I tillegg er den aktuell for samfunnet som helhet gjennom det samfunnsoppdraget de
kristne skolene har. Det gjelder politikere, myndigheter, de som arbeider med skoleutvikling
og forskning, men også for ledere i offentlige skoler. Engasjementet i media om kristne
skoler, viser at tema er aktuelt å sette på dagsorden. Samfunnet bruker penger på friskoler,
og dette skaper debatt. I tillegg kan studien være nyttig lesing for elever, foreldre og andre
med interesse for kristne skoler.
Konklusjonen viser at lederne i de kristne videregående skolene jeg har undersøkt, har i stor
grad en høy bevissthet om skolenes kristne egenart. Skolene har faste aktiviteter som preger
skolehverdagen. Det er andakt, eget kristendomsfag og alle jeg besøkte hadde en egen
ansatt med funksjon som skoleprest. Imidlertid er det også utfordringer knyttet til å profilere
den kristne egenarten i fagplanene ved å ta vare på den kristne arven og samtidig gjøre
budskapet relevant for dagens unge.