Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRyland, Lill Krestin
dc.date.accessioned2019-06-27T07:39:36Z
dc.date.available2019-06-27T07:39:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2602453
dc.description.abstractDenne oppgaven har fått tittelen Takt og Tone – Det viktige møtet, og gjennom seks ulike historier, har jeg prøvd å få frem ulike sider ved verdibasert ledelse. Gjennom intervju har jeg dannet meg et bilde av ulike valg og prioriteringer ledere gjør og hvordan verdier er med og påvirker deres valg. Det er ledere i barnehagen, også kalt styrere, som er mine informanter, og det er lederjobben i barnehagen, jeg har hatt fokus på. Problemstillingen min er som følger: Hvordan beskriver barnehagestyrere sin ledelse og på hvilke måte kommer verdier til utrykk i deres møte med de ansatte? Det som kommer frem i mine resultater er at styrerne har et sterkt fokus på personalledelse. Ut fra sine verdibaserte valg ønsker de å være synlige og klare rollemodeller for sine ansatte. De er også bevisste den lærende organisasjonen, som barnehagen er en del av, og tydeliggjør dette gjennom sin bevisste holdning til kunnskapsdeling. Til sist, men ikke minst, er de bevisst de valgene de tar og hvordan dette kan være med å påvirke deres møter med de ansatte i både formelle og uformelle møter i barnehagen. Å kunne ha en verdibevisst ledelse er vel så viktig som å ha en verdibasert ledelse. En leder som har evne til en god pedagogisk takt og tone, eller et klokt lederskap, evner på denne måten å ha verdibasert ledelse under huden.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.subjectbarnehagelederenb_NO
dc.subjectbarnehageledelsenb_NO
dc.subjectverdibasert ledelsenb_NO
dc.subjectyrkesetikknb_NO
dc.titleTakt og tone : det viktige møtet : en kvalitativ undersøkelse av det relasjonelle møtet mellom barnehagestyrere og sine ansattenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber105nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel