Barnehagelærerens handlingsrom : en kvalitativ studie av tre barnehagelæreres opplevelse av handlingsrommet i sin profesjonsutøvelse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2611707Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med studien Gjennom denne kvalitative intervjustudien har hensikten vært å få økt kunnskap om barnehagelæreren som profesjonsutøver. Formålet med studien har vært å undersøke hvordan barnehagelærere opplever sitt handlingsrom, og hvilke muligheter og begrensninger deres handlingsrom synes å gi dem i deres profesjonsutøvelse. Jeg har valgt å knytte barnehagelærerens handlingsrom opp mot begrepet profesjonell autonomi. I denne sammenheng sees begrepene som nærmest identiske, hvor opplevelsen av profesjonell autonomi knyttes til hvilke muligheter og begrensninger barnehagelærernes handlingsrom gir dem.
Studiens problemstilling: Hvordan opplever barnehagelærere handlingsrommet i sin profesjonsutøvelse?
Kilder og metode Denne oppgaven er en kvalitativ intervjustudie, hvor jeg har hatt en hermeneutisk tilnærming til fortolkning. Datamaterialet ble innhentet gjennom semistrukturerte intervjuer. Jeg har brukt tematisk analyse i bearbeidingen av materialet for å løfte frem de mest sentrale tema fra resultatene. For å støtte og forsterke studiens problemstilling er det utarbeidet noen forskningsspørsmål som har vært til hjelp gjennom arbeidet med oppgaven. Forskningsspørsmålene som stilles i studien handler om hvilket handlingsrom barnehagelærere beskriver å ha, hvordan de utnytter handlingsrommet sitt, og hvilke faktorer som utfordrer handlingsrommet. Jeg har forsøkt å velge relevant teori og forskning som skal bygge opp under studiens tema og problemstilling. I teorikapittelet er det derfor lagt vekt på barnehagelæreren som profesjonsutøver, barnehagelærerens profesjonelle ansvar og barnehagelærerens profesjonelle autonomi. Studiens utvalg består av tre barnehagelærere fra ulike barnehager.
Hovedkonklusjoner: Denne studien finner at barnehagelærerne opplever å ha et stort handlingsrom i sin profesjonsutøvelse, hvor graden av profesjonell autonomi oppleves som høy. Barnehagelærerne opplever denne friheten som nødvendig og motiverende i deres arbeid. Friheten de beskriver er i all hovedsak knyttet opp mot deres opplevelse av metodefrihet. Samtidig kommer det frem funn knyttet til ulike faktorer barnehagelærerne beskriver utfordrer deres handlingsrom. Et sentralt funn er styrerens betydning for hvordan barnehagelærerne opplever sitt handlingsrom. I drøftingen pekes det også på hvordan barnehagelærerne selv kan synes å begrense sitt handlingsrom og sin profesjonalitet. Dette omhandler blant annet en diskusjon om barnehagens tradisjonelle organisering som er preget av en flat struktur, som grunner i en likhetstenkning der sterke følelser som solidaritet og demokrati har formet strukturen. Å definere og tydeliggjøre de ulike yrkesgruppene som arbeider innenfor barnehagen, samt styrke bruken av fag og fagspråket blir trukket frem som sentrale aspekter med tanke på å utnytte deres handlingsrom og styrke deres profesjonelle autonomi og profesjonalitet.