Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLarsen, Stine Værøy
dc.date.accessioned2019-11-01T08:12:35Z
dc.date.available2019-11-01T08:12:35Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2626015
dc.description.abstractFormålet med dette forskningsprosjektet har vært å få tak i hvilken opplevelse og erfaring ungdommer under omsorg av barnevernet har om oppfølging og gjennomføring av videregående opplæring. Da jeg startet arbeidet med å lese om temaet jeg skulle skrive om, var det meste som omhandlet temaet basert på statistikk og faginstansenes perspektiver. Det jeg ønsket å finne noe ut av var ungdommenes egne opplevelser og erfaringer. Masteroppgaven har derfor hovedvekt på ungdommenes opplevelser og erfaringer, og deres synspunkter på videregående opplæring. Det blir gjort rede for relevant forskning og teori innen fagfeltet barnevern og skole. I masteravhandlingen er det kun benyttet norsk litteratur og norske politiske dokument. Det handler ikke om at temaet er et særnorsk fenomen, men fordi det er en del av avgrensingen av oppgaven. Hovedlitteraturen som er brukt er boken til Berg og Collin-Hansen som heter ”Opplæringsomsorg”. Annen litteratur som er brukt hyppig er kapittelet til Dæhlen i antologien ”De frafalne om frafall i videregående opplæring”, og doktorgradsavhandlingen til Hesjedal ”Tverrprofesjonelt samarbeid mellom skule og barnevern”. Metoden som har blitt brukt er kvalitativt intervju, og i den anledning intervjuet jeg tre unge voksne om opplevelsen og erfaringene med å bo på barnevernsinstitusjon mens de har gått på videregående. Jeg har benyttet meg av fenomenologi og hermeneutikk som forskningsperspektiver. Dette fordi fenomenologien har utgangspunkt i den subjektive opplevelse (Kvale & Brinkmann, 2009, s. 45) og at hermeneutikken handler om betydningen av å fortolke folks handlinger gjennom et dypere meningsinnhold (Thagaard, 2013, s. 41). Det som fremkommer etter gjennomført studie er at alle informantene kjenner på ønsket om å fullføre videregående skole, og at utdanning er veien til noe bedre. Opplevelsen de har er at det på veien har manglet tettere oppfølging, både fra skolen, barnevernet og barnevernsinstitusjonene. En ting som gikk igjen var hvordan de ble møtt med lavere forventninger og en forutinntatthet av de voksne på skolene og på institusjonene. Det fremkommer mangler på kunnskaper om barnevernets arbeid og hva en institusjon er, både hos ansatte i skolen og medelever. En annen ting som kom frem er behovet for tettere og bedre samarbeid mellom de ulike instansene rundt barna og ungdommene og behovet for tilpasset opplæring. Informantene så behovet for tettere oppfølging fra skolen, gjerne i mindre grupper utenfor ordinær klasse. Informantene fortalte også om konkrete tiltak de tror kan være til hjelp for andre ungdommer i en lignende situasjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.subjectungdommernb_NO
dc.subjectvgsnb_NO
dc.subjectbarnevernsinstitusjonernb_NO
dc.subjectopplæringsomsorgnb_NO
dc.subjecttilpasset opplæringnb_NO
dc.subjectskole-institusjon-samarbeidnb_NO
dc.titleVideregående opplæring for ungdom under omsorg av barnevernet - ungdommenes egne erfaringernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber108nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel