Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGudmundsen, Annbjørg Utvik
dc.date.accessioned2020-06-23T07:35:48Z
dc.date.available2020-06-23T07:35:48Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2659085
dc.description.abstractDenne undersøkelsen er gjennomført med et ønske om å lære mer om hva som er nyttig trosopplæringsmateriell til utdeling for bruk hjemme. Dette temaet er relevant fordi menighetene i Den norske kirke deler ut mange gaver til barn som deltar på trosopplæringstiltak. Det blir brukt betydelige økonomiske- og ansattressurser på dette. Forskningsspørsmålet i oppgaven er: «Hvilke kvaliteter finnes ved trosopplæringsmateriell som blir tatt i bruk i hjemmet?» Det ble foretatt intervjuer med seks foreldre til barn som har deltatt på trosopplæringstiltak i en menighet i en bygd på Vestlandet. Undersøkelsen har vist at mange av gavene (trosopplæringsmateriellet) disse foreldrene kjente til, hadde blitt tatt i bruk. Det var særlig bøker, som skilte seg ut som det som ble tatt i bruk i alle seks hjemmene, men foreldrene kunne også fortelle om andre typer gaver som ble tatt i bruk. Det ble funnet frem til fem kvalitetskriterier ved trosopplæringsmateriellet, og utdelingen av det, som i dette tilfellet hadde innvirkning på om materiellet ble tatt i bruk i hjemmet: - Selvinstruerende materiell - Materiell som passet til en etablert praksis - Foreldreinvolvering i utdelingen av materiellet - Godt utformet materiell - Materiell foreldrene opplever som en ressurs til trosopplæring hjemme I tillegg til disse fem viste det seg at en sjette kvalitet ved utdelingsmateriell var at det å motta materiellet, i seg selv sprer glede. Gleden over å få en gave var uavhengig av om den ble tatt i bruk senere, men likevel et viktig perspektiv, som sier noe om at utdelingsmateriell bygger opp under et godt forhold mellom hjem og kirke. Disse kvalitetskriteriene er en start på en teori om hvilket trosopplæringsmateriell som kan være nyttige bidrag til trosopplæring hjemme. Vi må uansett huske at det er foreldrene selv som sitter med fasiten på hva og hvordan materiellet blir tatt i bruk, det kan være ulikt fra sted til sted, og person til person. Oppgaven oppfordrer derfor til slutt kirken til å hente inn og ta i bruk egne erfaringer fra foreldregruppene, for å finne det beste materiellet til utdeling.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectkristendomskunnskapen_US
dc.subjecttrosopplæringen_US
dc.subjecttrosopplæringsmateriellen_US
dc.subjecthjemmebruken_US
dc.subjectforeldreinvolveringen_US
dc.titleHvilke kvaliteter finnes ved trosopplæringsmateriell som blir tatt i bruk i hjemmet? : en kvalitativ intervjuundersøkelse med foreldre om hjemmets bruk av utdelingsmateriell i trosopplæringenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150en_US
dc.source.pagenumber50en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel