Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSærsten, Camilla Askevold
dc.contributor.authorRuud, Veronicka Ersvær
dc.date.accessioned2015-02-04T11:54:31Z
dc.date.available2015-02-04T11:54:31Z
dc.date.issued2015-02-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/275360
dc.description.abstractUtgangspunktet for denne masteravhandlingen er å se nærmere på pedagogikkens møte med psykisk helse i ungdomsskolen. Psykisk helse er et sentralt og viktig tema, som stadig blir en større utfordring for det enkelte menneske og samfunnet som helhet. Offentlige føringer og sentrale satsningsplaner har den siste tiden hatt et økt fokus på å bedre barn og unges psykiske helse. Skolen har blitt betegnet som en sentral aktør i dette arbeidet, men det ligger få retningslinjer for hvordan de skal ta dette ansvaret. Det kan derfor være viktig å se hvordan ungdomsskolen ivaretar ungdom sin psykiske helse, slik at de kanskje unngår å falle ut av utdanning og arbeid. Formålet er å få et innblikk i pedagogikkens, og se hvilken berikelse et pedagogisk perspektiv kan innebære i forhold til arbeid med psykisk. Med bakgrunn i dette ble forskerspørsmålet formulert som følgende: På hvilken måte kan pedagogikk berike tilnærmingen til ungdommers psykiske helse i ungdomsskolen? For å svare på avhandlingens forskerspørsmål er det foretatt et litteraturstudium. Det foreligger mye litteratur og forskning innenfor psykisk helse og pedagogikk hver for seg, men lite forskning har blitt utført på disse feltene sammen. På denne måten blir et litteraturstudium en god metode for å svare på avhandlingens forskerspørsmål. Vi tilnærming bærer preg av en pedagogikkfilosofi der grunnantagelser i pedagogikk ikke sikte på å gi et konkret svar på virkeligheten, men reise spørsmål ved det opplagte og gjennom refleksjon kan dette perspektivet gjøre oss oppmerksom på det vi tar for gitt. Hensikten er ikke å komme med konklusjoner på hva en god praksis er, men heller åpne opp for grunnlagsspørsmål i det pedagogiske arbeidsfeltet. Ved å benytte et slikt perspektiv i arbeid med ungdom og psykisk helse kan de store muligheter som berike en etablert praksis. For å handle pedagogisk må en som voksen tre inn i ungdommens livsverden og fanger de muligheter som bare ligger der. Avhandlingen benytter historien om det usynlige barnet Ninni og hennes reise til synligheten som en metafor på psykisk helse og hva det kan innebære for en ungdom. Ansatser fra denne historien blir dradd ut og drøftet inn i en skolekontekst og avslutningsvis drøftet opp mot litteraturen som er presentert i teori delen. Viktige nøkkelord i avhandlingen er: Pedagogikk, grunnlagstenkning, grunnlagsspørsmål, psykisk helse, evidensbasert praksis og pedagogiskpraksis.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.subjectusynlighetnb_NO
dc.subjectsynlighetnb_NO
dc.subjectlitteraturstudiernb_NO
dc.titleDe usynlige opplevelsene : pedagogikkens møte med ungdom og psykisk helsenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber152nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel