dc.contributor.author | Kleppe, Henriette Haldorsen | |
dc.date.accessioned | 2015-03-09T12:02:49Z | |
dc.date.available | 2015-03-09T12:02:49Z | |
dc.date.issued | 2015-03-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/278726 | |
dc.description.abstract | Forskningsspørsmål:
Hvordan vektlegges utvikling av sosial kompetanse hos funksjonshemmede barn i ulike
skolefritidsordninger?
I denne masteravhandlingen har jeg undersøkt SFO-lederes holdninger rundt SFO som
pedagogisk virksomhet og arena for utvikling av sosial kompetanse for det funksjonshemmede
barnet. Dette gjorde jeg ved å foreta et kvalitativt semistrukturert intervju av et bestemt antall
informanter.
Utgangspunktet for oppgaven er en antakelse om at lovens generelle utforming kan føre til store
kommunale forskjeller på SFO tilbudet. Jeg tar utgangspunkt i to kommuners retningslinjer rundt
utformingen av SFO tilbudet for så å sammenligne intervju av to SFO-ledere i hver kommune
(fire til sammen). Tanken er å se på det sosialpedagogiske tilbudet til funksjonshemmede barn.
Jeg gjør derfor først grundig greie for begrepet sosial kompetanse. Jeg belyser min
problemstilling med å ta utgangspunkt i en rekke momenter: kompetanseheving og
kompetansekrav i SFO, samarbeid mellom skole og SFO, arealmessige og fysiske forutsetninger
og SFO som pedagogisk virksomhet.
Utgangspunktet for min avhandling baserer seg på en kvalitativ tilnærming der mine informanters
erfaringer og tanker rundt SFO-tilbudet vektlegges. Intervju som metode er valgt fordi dette
forskningsredskapet ble ansett for å være best egnet til å svare på min problemstilling. Tanken
var å få frem SFO-lederes egne oppfatninger rundt SFO som pedagogisk virksomhet og arena for
utvikling av sosial kompetanse for funksjonshemmede barn for så å kunne trekke paralleller
mellom dette og den enkelte kommunes vedtekter. Det at det ikke tidligere er gjort mye
pedagogisk dybdeforskning på SFO, er også et utgangspunkt for valg av metode. Den åpenheten
man får ved å bruke et kvalitativt semistrukturert intervju har hjulpet meg til å få frem momenter
som jeg ikke ville forutsett ellers.
Utvalget mitt er for lite for statistisk generalisering, men mine funn kan likevel si noe om
tendensene innenfor ulike SFOer. Den kan også gi et bedre utgangspunkt for videre forskning.
Resultatene av min undersøkelse viser at det er lokale forskjeller på SFO-tilbudet på bakgrunn av
den generelle utformingen av loven. Kompetanseheving, tilrettelegging, samarbeid mellom skole
og SFO og vektlegging av SFO som pedagogisk praksis er alle momenter som loven gir
kommunene muligheten til å velge om de ønsker å vektlegge eller ei. Disse momentene er alle
viktige når det gjelder utformingen av SFO som arena for sosial kompetanse for
funksjonshemmede barn. Ergo er det stor sannsynlighet for at funksjonshemmede barn ville fått
et bedre tilbud om inkludering og sosial læring på en skole der SFO har et sterkt pedagogisk
fundament og et godt samarbeid med skolen. Skal SFO bli en god sosial læringsarena for
funksjonshemmede barn er dette viktige forutsetninger. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | pedagogikk | nb_NO |
dc.subject | funksjonshemmede | nb_NO |
dc.subject | barn | nb_NO |
dc.subject | skolebarn | nb_NO |
dc.title | Sosial kompetanse i skolefritidsordningen : en kvalitativt studie av SFO som mulig arena for utvikling av sosial kompetanse | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 109 | nb_NO |