Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJordal, Brita
dc.date.accessioned2021-11-15T07:07:16Z
dc.date.available2021-11-15T07:07:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2829478
dc.description.abstractFolkehelse og livsmestring som tverrfaglig tematikk er nytt fra høsten 2020 med innføringen av ny nasjonal læreplan, LK20. Denne studien handler om hvordan lærere i norsk ungdomsskole jobber med å implementere det nye tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring med vekt på psykisk helse. Implementering handler kort fortalt om å omsette teori til praksis. Formålet med studien er å rette søkelyset på psykisk helse og psykisk helsefremming i skolen. Ved å lytte til hvordan lærerne erfarer og jobber med implementering av folkehelse og livsmestring i skolen i dag, vil dette gi et innblikk i hvordan lærerne arbeider psykisk helsefremmende i praksis. Forskning på implementeringsprosesser er med på å sikre kvaliteten på opplæringen til elevene. Problemstillingen for denne studien ble med bakgrunn i dette: Hvordan jobber lærere i norsk ungdomsskole med implementeringen av det nye tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring med vekt på psykisk helse? For å belyse problemstillingen min har jeg benyttet meg av kvalitative, semistrukturerte intervju. Intervjupersonene er fem ungdomsskolelærere fra fem forskjellige skoler i tre ulike kommuner. Studien tar utgangspunkt i en hermeneutisk tilnærming. Gjennom den tematiske analysen kom jeg frem til seks empirinære hovedfunn. Funnene viser at lærerne har jobbet mye med opplæring i felleskap. Kompetansepakken, utviklet av Utdanningsdirektoratet (Udir), er hovedkilden til opplæring og veiledning i ny læreplan og nytt tverrfaglig tema. Men samtidig kommer det frem at ikke alle skolene har etablert en felles forståelse av tverrfaglige temaer. Funnene viser videre at skolene er midt i en prosess med å etablere ny kompetanse. Tidsmangel har vært en utfordring i implementering av tverrfaglige temaer, her viser flere av lærerne til covid-19-pandemien som en sentral forklaring. Funn fire forteller at flere av lærerne opplever at de tverrfaglige temaene er «gammelt nytt», og at dette er temaer som de har jobbet lenge med i skolen. Gjennom analysen kommer det samtidig frem at lærerne ser behovet for å jobbe med psykisk helse i skolen. Lærerne nevner spesifikt det å jobbe med elevenes psykososiale miljø, og at man samtidig må gi elevene konkrete verktøy for å håndtere livet. Samlet viser resultatene fra undersøkelsen at lærerne har høy bevissthet om hvordan de kan være med å fremme psykisk helse hos elevene. Men studien viser også at lærerne er kommet svært ulikt i implementeringsprosessen. En mulig forklaring til dette kan være ulikt opplegg og fremdrift ved de enkelte skolene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectpedagogikken_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectpsykisk helseen_US
dc.subjectlivsmestringen_US
dc.subjecthelsefremmingen_US
dc.subjectfolkehelseen_US
dc.titlePsykisk helse i skolen : en kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere jobber med implementering av det nye tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber85en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel