• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • NLA Høgskolen
  • Mastergradsoppgaver - Pedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • NLA Høgskolen
  • Mastergradsoppgaver - Pedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Man må jobbe veldig systematisk. Det er hardt arbeid å lære et nytt språk!" : avdelingslederes forståelser for organisering av flerspråklige elevers opplæringstilbud

Lønnheim, Cathrine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Cathrine Lønnheim, PMAS (med errata).pdf (1.194Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2990363
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Mastergradsoppgaver - Pedagogikk [140]
Abstract
Tittel: «Man må jobbe veldig systematisk. Det er hardt arbeid å lære et nytt språk!» - Avdelingslederes forståelser for organisering av flerspråklige elevers opplæringstilbud.

Utgangspunkt:

Masteroppgaven omhandler tema som handlingsrom, profesjonelt skjønn og avdelingslederrollen. Forskning viser til ulik praksis når det gjelder organisering av opplæringstilbudet for flerspråklige elever (Rambøll, 2016), og at regelverket oppleves lite konkret. Stort handlingsrom fører til at skoleledere selv må utvikle opplæringstilbud for flerspråklige elever.

Formål:

Målet med mitt forskningsarbeid er å bidra til økt kompetanse om flerspråklige elevers opplæringstilbud og hvordan avdelingsledere kan være nøkkelpersoner i dette viktige arbeidet.

Metode:

Forskingsarbeidet er basert på kvalitative intervjuer av seks avdelingsledere, på henholdsvis innførings- og ordinær skoler, i en kommune på Vestlandet. Intervjuene har en semi-strukturert form med fokus på avdelingsledernes refleksjoner rundt flerspråklige elevers opplæringstilbud i tillegg til tolkning av egne oppgaver.

Hovedkonklusjoner:

Stort handlingsrom når det gjelder organisering, innhold og omfang av flerspråklige elevers opplæringstilbud fører til store variasjoner. Kritisk diskusjon om skolens verdigrunnlag vil skape bevisstgjøring. Formell, supplerende og deltakende forståelser vil gravis kunne øke handlingsrommet og åpne for læreres autonomi. Avdelingsleder er en uutnyttet ressurs som både har stort handlingsrom og beslutningsmyndighet til å danne faglig sterke profesjonsfelleskap. Profesjonsfaglig kunnskap og teori vil kunne styrke de skjønnsmessige vurderingene og være en motvekt til både politiske, økonomiske og juridiske rammefaktorer.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit