Hvordan beskriver mellomlederne sin rolle knyttet til utvikling av profesjonsfellesskapet i skolen?
Abstract
Denne avhandlingen er et empirisk orientert prosjekt med kvalitativt forskningsdesign, der mellomleders rolle står sentralt, og hvor søkelyset rettes mot hvordan mellomlederne forstår sin rolle knyttet til utvikling av profesjonsfellesskapet. Problemstillingens studie etterspør: Hvordan beskriver mellomlederne sin rolle knyttet til utvikling av profesjonsfellesskapet i skolen?
Hensikten med studien er å få en dypere forståelse for og bidra til nye aspekter ved hvordan mellomledere beskriver sin rolle knyttet til utvikling av profesjonsfelleskapet i skolen. Studien søker å bidra inn i diskursen om skolelederes rolle og videreutvikling av denne, og slik kan studien innhente mer kunnskap og tette aktuelle kunnskapshull om utdanningsledelse.
Mellomlederrollen har vært i endring de siste tiårene, og har gått fra en vaktmesterrolle til en mer læringsorientert ledelse. Denne studien belyser noen av de utfordringene disse endringene har medført for mellomlederne.
Analyse og drøfting viser at hvordan mellomlederne forstår rollen, samt deres begrepsforståelse av profesjon og profesjonsfellesskap, kan ha betydning for hvordan de arbeider med utvikling av profesjonsfellesskapet. Dette kan henge sammen med at de ser på lærerne som yrkesutøvere og ikke som profesjonsutøvere. Videre fremkommer det at informantene fremhever betydningen av erfaring som viktigere enn formell lederutdanning i utøvelsen av rollen. Basert på resultatene i studien kan det være nærliggende å tenke at skoleeier bør ha fokus på rolleavklaring og utvikling av mellomlederrollen for å møte nye krav og forventinger i tråd med Overordnet del, 3.5 Prinsipp for skolens opplæring.