Motivasjon i skolen : en kvalitativ studie av hva rektor tenker om lærernes motivasjon
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/300141Utgivelsesdato
2015-09-16Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne avhandlingen
har
jeg
undersøkt
hvordan
rektorene
i
den
videregående
skolen
tenker
om
lærernes
motivasjon
og
i
hvilken
grad
de
er
opptatt
av
å
motivere
lærerne
for
arbeidet
de
skal
gjøre.
Lillemyr
(2007)
sier
at
innsikt
i
motivasjon
er
av
grunnleggende
betydning
for
ledere
i
deres
daglige
ledelse
av
organisasjonen
generelt,
og
i
deres
strategiske
personalledelse
generelt.
På
bakgrunn
av
dette
har
jeg
formulert
følgende
problemstilling:
Hva
tenker
rektor
om
lærernes
motivasjon?
Hensikten
med
prosjektet
var
ikke
at
jeg
skulle
komme
med
noen
fasitsvar.
Målet
var
at
jeg
gjennom
denne
avhandlingen
kunne
få
frem
hvordan
noen
rektorer
utfører
den
delen
av
arbeidet
som
handler
om
å
motivere
lærerne.
I
tillegg
var
det
et
lite
mål
for
meg
å
kunne
bevisstgjøre
rektorene
med
tanke
på
hva
de
kan
gjøre
for
å
opprettholde
motivasjonen
til
lærerne.
Det
er
lærerne
som
er
i
daglig
kontakt
med
de
menneskene
skolen
er
til
for,
nemlig
elevene.
Å
motivere
lærerne
vil
dermed
si
å
inspirere
dem
slik
at
de
i
sin
tur
kan
motivere
elevene
til
læring
og
utvikling.
Jeg
har
i
hovedsak
benyttet
meg
av
Selvbestemmelsesteorien
til
Deci
og
Ryan
som
jeg
presenterer
nærmere
i
kapittel
3.
Den
beskriver
blant
annet
hvordan
tilfredsstillelse
av
de
grunnleggende
psykologiske
behovene
autonomi,
kompetanse
og
tilhørighet
danner
grunnlag
for
indre
motivasjon
(Deci
&
Ryan,
1985).
Teorien
tar
også
for
seg
ulike
former
for
ytre
motivasjon
der
en
søker
å
oppnå
en
form
for
selvbestemt
ytre
motivasjon.
Jeg
har
valgt
å
benytte
meg
av
kvalitativ
metode
i
denne
avhandlingen.
Jeg
har
gjennomført
dybdeintervjuer
med
tre
rektorer
som
arbeider
i
en
videregående
skole
i
Bergensområdet.
Disse
intervjuene
har
hatt
en
varighet
på
1,5
time.
I
arbeidet
med
analyse
har
jeg
benyttet
meg
av
tematisk
analyse
der
jeg
har
brukt
de
fire
kategoriene
motivasjon,
autonomi,
kompetanse
og
tilhørighet
som
utgangspunkt.
Funnene
i
denne
avhandlingen
gjelder
bare
for
de
respektive
skolene
og
kan
ikke
generaliseres
videre.
Hovedfunnene
mine
må
være
at
rektor
ser
på
seg
selv
som
en
støttespiller
og
en
tilrettelegger
for
lærerne.
De
har
god
innsikt
i
hva
som
er
motiverende
og
hva
som
ikke
er
motiverende.
De
trekker
også
frem
utfordringen
ved
at
det
blir
mye
«her
og
nå»
-‐
arbeid
som
tar
fokus.
Dette
fører
nok
til
at
det
blir
mindre
muligheter
til
å
drive
forebyggende
motivasjonsarbeid.
Ellers
er
det
interessant
å
legge
merke
til
hvordan
rektorene
henviser
til
avdelingslederne.
Det
var
faktisk
flere
ganger
der
de
mente
at
jeg
burde
intervjuet
avdelingslederne
og
ikke
dem
selv
for
å
få
svar
på
det
jeg
lurte
på.