Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEliassen, Ester
dc.date.accessioned2015-09-22T07:19:47Z
dc.date.available2015-09-22T07:19:47Z
dc.date.issued2015-09-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/300999
dc.description.abstractNår en jente mellom 15-19 år blir mor, går hun under kategorien tenåringsmor (Lappegård, 2000). Tenåringsmødre er en forholdsvis liten gruppe i Norge og skiller seg gjerne ut, eller de opplever selv at de skiller seg ut, fra det som ansees som det «normale» eller passende tidspunktet for en kvinne å bli mor. Ut i fra mødrenes unge alder har jeg i denne avhandlingen hatt et ønske om å søke etter en større forståelse og en dypere innsikt i hvordan det oppleves for unge mødre å ha ansvar for oppdragelsen av et barn. Jeg har derfor valgt å intervjue fire tenåringsmødre. Avhandlingen vil fokusere på spørsmål som særlig har å gjøre med tenåringsmødrenes konkrete opplevelser i forhold til autoritet og frihet; først og fremst den voksnes autoritet, men både den voksne og barnets frihet. Forskningsspørsmålet er som følger: Hvilke utfordringer møter tenåringsmødre knyttet til autoritet og frihet i oppdragelsen? En fenomenologisk orientert studie av autoritet og frihet slik en gruppe tenåringsmødre opplever og reflekterer over disse fenomenene i konkrete eksempler fra oppdragelsen av sine barn. Autoritet og frihet er knytte til både store politiske og samfunnsmessige sammenhenger, historisk og i dag, og til det enkelte menneskes møte med samfunn og kultur. Men fenomenene er også, og kanskje først og fremst knyttet til relasjonen mellom mennesker, og i denne sammenhengen til forholdet mellom voksen og barn. Den pedagogiske relasjon er ifølge kontinental pedagogikk rammen for oppdragelsen (Spiecker 1984; Sævi 2007; van Manen 1993) og dermed også for situasjonene hvor autoritet og frihet utspiller seg. Den pedagogiske relasjon er en tillitsrelasjon, og da spesielt med tanke på at et lite barn ukritisk og overgitt legger sitt liv i den voksnes hender, i tiltro til den voksne som ansvarlig autoritet (Løgstrup, 1991). Barnets fremtid er i eksistensiell forstand åpen, fri og ukjent for både barnet og den voksne. En slik frihet innebærer også en motsetning. Når barnet vokser litt til, trenger det å akseptere den voksne som en autoritet og den vokse sin rettledning, slik at han eller hun skal kunne oppleve frihet i sitt liv (Arendt, 2006). I pedagogisk sammenheng ligger både den voksne og barnets frihet her ved at barnet gir sin tillit til den voksne autoritet og dermed autoriserer den voksne, og den voksne utøver sin autoritet på en omsorgsfull måte, til det beste for sitt barn. Avhandlingen ønsker å belyse fenomenene autoritet og frihet hver for seg, selv om det ikke alltid er enkelt å skille disse to, da de er gjensidig avhengig av hverandre (Løgstrup, 1997). Med utgangspunkt i en utforskning av fenomenene autoritet og frihet slik (Myhre 1981; Løgstrup 1997; Skjervheim 1992; van Manen 1991/1993; Mollenhauer 1996; Arendt 2006) forstår disse og ved hjelp av et empirisk intervjumateriale og tolkning av disse, ønsker jeg å bidra til innsikt i fenomenene autoritet og frihet i pedagogisk sammenheng.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.subjecttenåringernb_NO
dc.subjectmødrenb_NO
dc.subjecttenåringsmødrenb_NO
dc.subjectoppdragelsenb_NO
dc.subjectbarneoppdragelsenb_NO
dc.titleTenåring med oppdrageransvar : en kvalitativ undersøkelse av tenåringsmødres opplevelser av og refleksjoner om autoritet og frihet i oppdragelsennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber133nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel