Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKalvatn, Kristine
dc.date.accessioned2015-09-23T05:57:40Z
dc.date.available2015-09-23T05:57:40Z
dc.date.issued2015-09-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/301290
dc.description.abstractDette er en masteravhandling i pedagogikk med vekt på ledelse, skrevet ved Norsk Lærerakademi (NLA) Høgskolen i Bergen. Avhandlingen omhandler temaet kommunikasjon, og er avgrenset til den interne uformelle kommunikasjonen i organisasjoner. Innenfor denne kommunikasjonsformen har jeg valgt ha et ledelsesperspektiv, der skolelederen vil bli undersøkt. Formålet med avhandlingen vil være å drøfte den interne uformelle kommunikasjonen i sammenheng med skolelederen, der effekten samt konsekvensen av denne typen kommunikasjon mellom lederen og medarbeiderne vil stå sentralt. Avhandlingens forskningsspørsmål: Hvilke muligheter og utfordringer står skolelederen overfor i sin uformelle kommunikasjon med medarbeiderne? Den metodologiske tilnærmingen for denne studien, vil være et litteraturstudium. Bakgrunnen for valget bunner i at kommunikasjonsbegrepet kan være et stort og omfattende området å drive feltarbeid på, for den interne kommunikasjonen generelt og den uformelle kommunikasjonen spesielt i organisasjoner. Det kan for eksempel være vanskelig å fange opp hvor og når den uformelle kommunikasjonen skjer, siden den kan oppstå kontinuerlig gjennom hele dagen i organisasjoner. Den kan også finne sted mellom flere parter enn kun mellom ledelsen og medarbeiderne. En annen utfordring kan være at det er vanskelig å få tak i interessenter, da det er skoleledere jeg er på jakt etter. Med dette som bakgrunn, vurderes denne metoden som hensiktsmessig, og gir i stor grad mulighet for å besvare forskningsspørsmålet mitt. Oppgaven er delt inn i fem kapittel. Første kapittel tar for seg innledning, tema, avgrensning og begrunnelse for tema, forskningsspørsmålet og begrepsavklaringer. Andre kapittel beskriver det teoretiske referansegrunnlaget, som jeg ønsker å ta utgangspunkt i for avhandlingen. Det handler generelt om kommunikasjonsbegrepet, og vil ligge som bakgrunnsstoff for resten av avhandlingen. Videre vil avhandlingens hovedtematikk, henholdsvis intern- og uformell kommunikasjon i organisasjonsmessig sammenheng bli beskrevet. Her inkluderes også et lederperspektiv, der skoleorganisasjonen og skolelederen blir omtalt. Kildene som jeg ønsker å ta utgangspunkt i blir også introdusert og begrunnet for her. Kapittel tre tar for seg litteraturstudium, som er mitt metodevalg. Hermeneutikken blir introdusert og sett på i et kommunikasjonsperspektiv. Videre blir det sett på forskningenstroverdighet (reliabilitet og validitet) under kildekritikk, samt forskningsetikk som er gjeldende innenfor et litteraturstudium. Kapittel fire omhandler selve analysen, tolkningen og drøftingen av kildene jeg har valgt ut. Kildene blir presentert og funn av den interne uformelle kommunikasjonen hos skolelederen blir sett på i sammenheng med de fire organisasjonsmessige fortolkningsrammene til Bolman og Deal; Struktur, kultur, human resource og politikk. Disse rammene vil fungere som et analyse- og struktureringsverktøy for avhandlingen. Oppsummeringer og refleksjoner kommer i kapittel fem. En hovedkonklusjon vil være at kommunikasjon er det som binder mennesker sammen, og innenfor en organisasjon spiller både den formelle og uformelle interne kommunikasjonen en viktig og avgjørende rolle. Ser man på effekten av den uformelle kommunikasjonen i skoleorganisasjonen, kan det tyde på at skolelederen kan være med å bidra til at denne kommunikasjonsformen blir tatt hensyn til, og tilrettelagt for til det beste for de ansatte og organisasjonen som helhet. Ved å se på den uformelle kommunikasjonen mellom skolelederen og medarbeiderne, kan den by på både muligheter og utfordringer. Det handler om hvordan den uformelle kommunikasjonen blitt håndtert og inkludert, og hvordan det tilrettelegges for denne samhandlingen i organisasjonen. Den uformelle kommunikasjonen kan med andre ord være en nøkkelfaktor som kan bidra til å nå organisasjonens målsettinger.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.subjectskoleledelsenb_NO
dc.subjectskolelederenb_NO
dc.titleIntern uformell kommunikasjon og skolelederennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber134nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel