Ser du meg? Bryr du deg? Kjærlighet i profesjonelle pedagogiske relasjoner
Abstract
Få lærere vil være uenige i at det er viktig å se elevene og bry seg om dem. Alle lærere i norske skoler er også forpliktet på verdiene omsorg og nestekjærlighet gjennom læreplanverket. Men hvordan kan og bør disse verdiene se ut i konkret pedagogisk praksis? Dette spørsmålet prøver jeg å bidra til å finne svar på gjennom denne oppgaven.
95 elever på VG1-nivå ved to videregående skoler i Norge har svart på åpne spørsmål om hva som skal til for at de opplever seg sett av lærer, og hva som skal til for at de opplever at lærer bryr seg eller ikke. Elevenes svar er analysert ved hjelp av tematisk koding. Gjennom denne analysen har jeg identifisert noe sentrale praksiser og noen viktige områder for at elevene skal oppleve seg sett og at lærerne bryr seg, og noen praksiser som har potensial for å bidra til den motsatte opplevelsen. Disse funnene drøfter jeg opp mot teori fra fagpersoner knyttet til de tradisjonene som skolen er forpliktet på i opplæringslovens formålsparagraf. Jeg undersøker også i hvilken grad elevuttalelsene i min undersøkelse har likhetstrekk med lignende undersøkelser gjennomført for andre elever, i andre aldersgrupper i andre land.
Jeg har ikke prøvd å lage en detaljert oppskrift for omsorg og nestekjærlighet i pedagogisk praksis. Men jeg mener jeg har identifisert noen tema, praksiser og prinsipper som er viktig for at mange elever skal oppleve at lærer bryr seg og ser dem. Disse presenterer jeg i oppgaven på en måte jeg mener kan bidra til utvidelse av den enkelte lærers grunnlag for sitt profesjonelle skjønn i skolehverdagen. Jeg mener også at disse kan bidra til den kollegiale dialogen om hvilke profesjonelle forventninger en kan og bør ha til felles praksis på sin skole.
Abstract:
All teachers in Norway are committed to the values of care and love through the national curriculum. Few teachers will disagree with these values being important to education. But how can these values be expressed in pedagogical practices? In this project I try to contribute to the answer to that question.
95 students from two Norwegian high schools have answered a survey about what makes them feel visible to the teacher, and about what makes them think that the teacher either cares or does not care about them. The students’ answers have been analyzed with thematic coding. Through this analysis I have identified practices and areas that are central to promoting the students’ perceptions of teachers as loving and caring. I have also identified practices that have the potential of contributing to the opposite experience for students. These findings have been compared to the results from previous surveys in other age groups and other countries, and they are discussed with reference to academic theory on the topic in both Christian and Humanist traditions.
I have not attempted to make a detailed recipe of care and love in educational practice. But I do believe that I have identified topics, practices and principles that are important for many students if they are to experience their teachers as loving and caring. These are presented in a way that I believe can contribute to developing individual teachers’ foundations for their professional judgement in face of the situations they encounter in their daily professional practice. I also believe these can contribute to school level discussions on what professional expectations a school organization could and should have to common pedagogical practices.